تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 269 |
تعداد مقالات | 3,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,752,276 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,968,569 |
اثر واقعیت مجازی با و بدون تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای مغز بر عملکرد تعادلی دختران نوجوان کم تحرک | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مهر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2023.14517.2088 | ||
نویسندگان | ||
نسرین شهبازی1؛ علی حیرانی* 2؛ احسان امیری3؛ دَنیل گومز داسیلوا ماچادو4 | ||
1رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران | ||
2رفتار حرکتی، دانشکده ی علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
4تیم تحقیقاتی علوم اعصاب در حرکات انسان، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فدرال ریو گرانده دو نورته، ناتال، برزیل | ||
چکیده | ||
اگرچه امروزه واقعیت مجازی به عنوان جایگزین مناسب و پرهیجان نسبت به سایر روشهای تمرینی پیشنهاد می-شود، اما همه ابعاد اثرگذاری آن در ترکیب با سایر مداخلات هنوز بخوبی روشن نشده است. بنابراین هدف ما تعیین تأثیر واقعیت مجازی با و بدون تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای مغز بر عملکرد تعادلی بود. شرکتکنندگان در پژوهش 36 دختران نوجوان کمتحرک بودند که بصورت هدفمند انتخاب و داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. آزمودنیها بصورت تصادفی به سه گروه کنترل (12 نفر)، واقعیت مجازی + تحریک آنودال (12 نفر) و گروه واقعیت مجازی + تحریک شم (12 نفر) تقسیم شدند. ابتدا هر گروه تحریک مغز ( آنودال یا شم) را به مدت 20 دقیقه با شدت 2 میلیآمپر دریافت میکرد سپس تمرینات واقعیت مجازی را یک ساعت انجام میدادند. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نمیکرد. هر گروه، 12 جلسه (3 جلسه در هفته) بصورت یک روز درمیان مداخله را اجرا میکرد. برای ارزیابی تعادل، از آزمون Y و STROK استفاده شد. از آزمون آماری تحلیل واریانس دوراهه مرکب در سطح معناداری 05/0 و نرمافزار SPSS23 استفاده گردید. مقادیر تعادل ایستا در گروه آنودال بیشتر از گروه شم (004/0p=) و گروه کنترل (001/0p=) بود. همچنین تعادل پویا در گروه آنودال بیشتر از گروه شم ( 013/0p= ) و همچنین گروه کنترل (001/0 p<) بود. الگوی یافتهها نشان داد تحریک آنودال میتواند اثرگذاری تمرینات مجازی را بیشتر و ماندگارتر کند. و این تفاوت در مرحله پیگیری حفظ شد به گونهای که عملکرد گروه تحریک آنودال نسبت به دو گروه دیگر برتری داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای مغز؛ تعادل ایستا؛ تعادل پویا؛ دختران نوجوان کم تحرک؛ واقعیت مجازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |