مدل پرورش مدیران ارشد ورزشی مبتنی بر شایستگی حرفهای در ساختار سازمانی آموزش و پرورش ایران
مطالعات مدیریت ورزشی
دوره 16، شماره 85 ، مرداد و شهریور 1403، صفحه 63-90 اصل مقاله (1.54 M )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2023.13906.3805
نویسندگان
رضا کشتی دار 1 ؛ نعمت اله نعمتی* 2 ؛ طاهره باقرپور 3
1 رئیس هیات ورزش دانش آموزی استان خراسان رضوی
2 دانشیار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دامغان، ایران
3 استادیار، مدیر گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دامغان، ایران
چکیده
هدف تحقیق حاضر طراحی مدل پرورش مدیران ارشد ورزشی مبتنی بر شایستگی حرفهای در ساختار سازمانی آموزش و پرورش ایران با رویکرد ساختاریتفسیری بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع ماهیت، دادهها جزو تحقیقات کیفی بود. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل مدیریت ورزشی آشنا به موضوع پژوهش، مدیران آموزش و پرورش کلانشهرها و استانها، مدیران سابق ورزشی یا حال وزارت آموزش و پرورش و فدراسیون ورزش دانشآموزی بودند که درمجموع 21 مصاحبه انجام شد و 9 نفر به پرسشنامه ماتریسی پاسخ دادند. طبق یافتهها، 93 کد باز بهدستآمده در 15 مفهوم فرعی و سه مقوله اصلی تواناییهای اولیه، تواناییهای ثانویه و تواناییهای خاص جای میگیرند. نتایج مدلسازی ساختاریتفسیری نشان داد، مفاهیم در هفت سطح قرار داشت. در سطح اول و پایینترین سطح بومشناسی ورزشی و مسئولیت اجتماعی، در سطح دوم شبکهسازی و قابلیت عملیاتی کردن در ورزش، در سطح سوم قابلیتهای شخصی و تواناییهای ذهنی، در سطح چهارم آگاهیهای سیاسی، در سطح پنجم سه عامل تواناییهای گزینشی، مهارتهای ارتباطی و توانایی تصمیمگیری، در سطح ششم تفکر توسعهای و دید استراتژیک و در سطح آخر و مهمترین سطح سه عامل قابلیتهای علمی و تخصصی، تواناییهای مدیریتی و توانایی مرجعیت و اخلاق حرفهای قرار داشت. در نتیجهگیری کلی باید بیان کرد، گزینش مدیران به نحو صحیح و متناسب با الگوی شایستگیهای حرفهای صورت پذیرد تا منافع و اهداف سازمان به نحو شایسته تأمین شود.
کلیدواژهها
توانایی­ ؛ ؛ های مدیران، رویکرد ساختاری& ؛ zwnj؛ تفسیری، مهارت­ ؛ ؛ های علمی تخصصی، شایستگی، آموزش و پرورش
مراجع
Abedini, M., Mirsapasi, N., & Shenas, F. (2018). The role of human resource management in promoting organizational social capital: based on futures research approach. Management Futurology, 29(4), 67-72. (Persian)
Agut, S & Grau, R. (2002). Managerial competency needs and training requests: The case of the Spanish tourist industry. Human Resource Development Quarterly, 13(1), 31-51.
Assari, N., Siadat, S., Abedini, Y., & Monadjemi, S. (2019). Explaining the psychological competency criterions of school principals and determine causal relationships between, them based on the combination of fuzzy delphi (FD) and fuzzy dematel (FD) methods in Isfahan education organization. Journal of School Administration, 7(1), 21-40.
Astereki, S., Mehrdad, H., & Ghobadiyan, M. (2022). Identifying the components of the model of professional competencies of educational managers of education organization. Educational Leadership & administration, 16(2), 109-134. (in Persian).
Babashahi, J., Arabi, M., & Shafiee, M. (2021). Designing a competency model for digital marketing managers with thematic analysis method. New Marketing Research Journal, 10(4), 127-150
Balyer, A., & Ozcan, K. (2017). Higher education administrators’ managerial competency in Turkey. International Online Journal of Educational Sciences, 9 (4), 917 -929.
Bouhali, R., Mekdad, Y., Lebsir, H., & Ferkha, L. (2015). Leader roles for innovation: Strategic thinking and planning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 181, 72–78.
Bourgault, J., Charih, M. , Maltais, D. , & Rouillard, L. (2006). Hypotheses concerning the prevalence of competencies among government executives according to three organizational variables. Public Personnel Management, 35(2), 89-119.
Cizel, B., Anafarta, N., & Sarvan, F. (2007). An analysis of managerial competency needs in the tourism sector: the case of Turkey. Tourism Review, 62(2), 14-22.
Cochran, G. (2009). Developing a competency model for a 21th century extension organization (Doctoral dissertation). Ohio State University.
Dawes, N., & Topp, S. M. (2022). Senior manager leadership competencies for quality residential aged care: an Australian industry perspective. BMC Health Services Research, 22(1), 1-10.
Douglas, C., & Zivnuska, S. (2008). Developing trust in leaders: An antecedent of firm performance. SAM Advanced Management Journal, 73(1), 20–28.
Fattahpour Marandi, M., Kashif, S. M., Seyed Ameri, M. H., & Shaji, R. (2016). Competency model of managers of general departments of sports and youth of Iran with data theory approach. New Approaches in Sports Management, 4(15), 23-38. (Persian)
Goniewicz, K., & Goniewicz, M. (2020). Disaster preparedness and professional competence among healthcare providers: pilot study results. Sustainability, 12(12), 4931.
Goudarzi, M., & Soltani, I. (2018). Presenting the competency indicators model of managers in educational organizations (case study: Payam Noor University). Iranian Journal of Educational Society, 7(7), 109-128.
Gurdjian, P., Halbeisen, T., & Lane, K. (2014). Why leadership-development programs fail. McKinsey Quarterly. Retrieved from https://hbr.org/2016/10/why-leadership-training-fails-and-what-to-do-about-it.
Hurduzeu, R. E. (2015). The impact of leadership on organizational culture. SEA–Practical Application of Science, 3(7), 289–293
Jozei, N., & Rostami, A (2011). Design and development of a strategic model of human resources empowerment: In knowledge based organizations. ORMR, 1(3), 23-54 .
Kalateh Seifri, M., Mohammadi, F., & Ghasemi, H. (2016). Develop a model for the impact of futures research capabilities on individual time management skills and creating creativity and innovation in the organization in the media of Iran Sports Radio Network. Management Futurology, 27(2), 75-87. (Persian)
Kartini, D., Kristiawan, M., Fitria, H., Negeri, S., & Sugihan, M. (2020). The influence of principal’s leadership, academic supervision, and professional competence toward teachers’ performance. International Journal of Progressive Sciences and Technologies (IJPSAT), 20(1), 156-164.
Kansal, J., & Jain, N. (2019). Development of competency model and mapping of employees competencies for organizational development: a new approach. Journal of Scientific & Industrial Research, 78 (January 2019), 22-25.
Kennedy, P. E., Chyung, S. Y., Winiecki, D. J., & Brinkerhoff, R. O. (2014). Training professionals’ usage and understanding of Kirkpatrick’s Level 3 and Level 4 evaluations. International Journal of Training and Development, 18(1), 1–21.
Kucherov, D., & Manokhina, D. (2017). Evaluation of training programs in Russian manufacturing companies. European Journal of Training and Development, 41(2), 119–143.
Martin, A., Mactaggart, D., & Bowden, J. (2006). The barriers to the recruitment and retention of supervisors/managers in the Scottish tourism industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, (18)5, 380–383.
Mousavi, S. M., Pourkarimi, J., & Narenji Sani, F. (2020). Identification professional competencies of industrial educators in the technical and vocational schools. Journal of Educational Planning Studies, 9(17), 19-45
Nobakht, P., Ranjbar, M., & Esfehani, M. (2013). Presentation the human resource empowerment model in cultural organizations (Case study: cultural organization of Tehran Municipality). Journal of Cultural Management, 7(1), 71-87.
Popa, B. M. (2012). The relationship between leadership effectiveness and organizational performance. Journal of Defense Resources Management (JoDRM), 3(1), 123-127.
Pourhaydari, R., Sameri, M., Hassani, M., & Mirtazanejad, N. (2019). Structural relationships between organizational trust, professional ethics, organizational structure with school effectiveness with mediating role of teachers’ performance evaluation. Journal of Instruction and Evaluation, 12(47), 93-116
Rohmann, A., Froncek, B., Mazziotta, A., & Piper, V. (2017). Current evaluation practices of diversity trainers in German-speaking countries. International Journal of Training Research, 15(2), 148–159.
Saks, A. M., & Burke, L. A. (2012). An investigation into the relationship between training evaluation and the transfer of training. International Journal of Training and Development, 16(2), 118–127.
Stuken, T., Korzhova, O., & Lapina, T. (2021). Time management skills of middle managers of Russian companies: evaluation experience. Paper presented at the International Scientific Conference Strategic Management and Decision Support Systems in Strategic Management (pp. 42-47). Subotica.
Sumantri, M. S., & Whardani, P. A. (2017). Relationship between motivation to achieve and professional competence in the performance of elementary school teachers. International Education Studies, 10(7), 118-125.
Södersved Källestedt, M. L., Asp, M., Letterstål, A., & Widarsson, M. (2020). Perceptions of managers regarding prerequisites for the development of professional competence of newly graduated nurses: A qualitative study. Journal of Clinical Nursing, 29(23-24), 4784-4794.
Tang, S. Y., Wong, A. K., Li, D. D., & Cheng, M. M. (2020). Millennial generation preservice teachers’ intrinsic motivation to become a teacher, professional learning and professional competence. Teaching and Teacher Education, 96, 103180.
Torres, P., & Augusto, M. (2016). The impact experiential learning on managers´ strategic competencies and decision style. Journal of Innovation & Knowledge, 2(1), 10-14.
Voorhees, E. (2018). Mitigating risk: A Delphi study identifying competencies in sport and event security management (Doctoral dissertation). University of Southern Mississippi.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 440
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12