حیدری آبجهان, احمد, ساعت چیان, وحید, پیرجمادی, سحر, محمودی, احمد. (1403). شناسایی و مدلسازی ابعاد توسعه کسب و کارهای تفریحی ورزشی در شبکههای اجتماعی. , 16(85), 17-42. doi: 10.22089/smrj.2023.14109.3815
احمد حیدری آبجهان; وحید ساعت چیان; سحر پیرجمادی; احمد محمودی. "شناسایی و مدلسازی ابعاد توسعه کسب و کارهای تفریحی ورزشی در شبکههای اجتماعی". , 16, 85, 1403, 17-42. doi: 10.22089/smrj.2023.14109.3815
حیدری آبجهان, احمد, ساعت چیان, وحید, پیرجمادی, سحر, محمودی, احمد. (1403). 'شناسایی و مدلسازی ابعاد توسعه کسب و کارهای تفریحی ورزشی در شبکههای اجتماعی', , 16(85), pp. 17-42. doi: 10.22089/smrj.2023.14109.3815
حیدری آبجهان, احمد, ساعت چیان, وحید, پیرجمادی, سحر, محمودی, احمد. شناسایی و مدلسازی ابعاد توسعه کسب و کارهای تفریحی ورزشی در شبکههای اجتماعی. , 1403; 16(85): 17-42. doi: 10.22089/smrj.2023.14109.3815
شناسایی و مدلسازی ابعاد توسعه کسب و کارهای تفریحی ورزشی در شبکههای اجتماعی
1کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
2استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
3دکتری تخصصی مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و مدلسازی ابعاد توسعه کسبوکارهای تفریحیورزشی در شبکههای اجتماعی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارشناسان، متخصصان و فعالان کسبوکارهای تفریحیورزشی در شبکههای اجتماعی بود که 384 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط 11 تن از متخصصان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0 به دست آمد. در تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. براساس نتایج مشخص شد که مدلهای مرتبه اول و مرتبه دوم عوامل مؤثر بر توسعه کسبوکارهای تفریحیورزشی در شبکههای اجتماعی تأیید شدند و هر دو مدل از برازش مطلوب برخوردار بودند. همچنین بهترتیب مؤلفههای کانال ارتباطی با مخاطبین و مشتریان، فرهنگسازی و سبک زندگی، مالی و اقتصادی و کارآفرینیدارای بیشترین تأثیر بر توسعه کسبوکارهای تفریحیورزشی در شبکههای اجتماعی بودند. نتایج پژوهش حاضر بر لزوم توجه به عامل نیازسنجی مشتریان ورزشی، توسعه کانال ارتباطی، توجه به عامل کیفیت، خدمات و رضایت مشتریان، برند بودن، تبلیغات و بازاریابی، فرهنگسازی و طراحی فضای اینستاگرام یا وبسایت جذاب و خلاقانه و خلق ایدههای جدید و بهروز تأکید دارد.