تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,560,020 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,407 |
تاثیر نمای دیداری یک مدل نقاط روشن بر روی یادگیری یک مهارت پرتاب بیسبال: یک مطالعه سینماتیکی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 33، دوره 15، شماره 54، دی 1402، صفحه 47-60 اصل مقاله (697.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2023.14292.2079 | ||
نویسندگان | ||
امیر دانا* 1؛ میرحمید صالحیان2؛ سیما مکاری ساعی3؛ زهرا چهارباغی4 | ||
1دانشیارگروه تربیت بدنی،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسالمی،تبریز،ایران | ||
2استادیارگروه تربیت بدنی،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسالمی،تبریز،ایران | ||
3استادیارگروه تربیت بدنی،واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسالمی،مهاباد، ایران | ||
4استادیارگروه تربیت بدنی،واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی،اسلامشهر، ایران | ||
چکیده | ||
هرچند تحقیقات قبلی به بررسی تاثیر نمای دیداری مشاهده مدل ویدئویی بر روی یادگیری مهارتهای حرکتی پرداخته اند، تاثیر نمای دیداری یک نمایش نقاط روشن در یادگیری مشاهده ای بررسی نشده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر مشاهده نمایش نقاط روشن از نماهای دیداری پشت و جلو بر روی یادگیری یک مهارت پرتاب بیسبال بود. شرکت کنندگان شامل 48 داوطلب مرد 18 تا 26 ساله بودند که به سه گروه نمای پشت، نمای جلو و کنترل تقسیم شدند. تکلیف حرکتی شامل پرتاب توپ بیسبال به سمت یک هدف بود. پروتکل تحقیق شامل پیش آزمون (شامل 5 پرتاب)، دوره اکتساب (شامل 5 بلوک 5 پرتابی) و آزمون یادداری (شامل 5 پرتاب) بود. در مرحله اکتساب، شرکت کنندگان گروه های مشاهده قبل از اجرای هر بلوک تمرینی به تعداد 5 بار نمایش نقاط روشن مربوط به گروه خود را مشاهده کردند. تمام پرتابها برای تحلیل سینماتیکی ضبط شدند. همچنین، نتایج پرتابها ثبت گردید. نتایج نشان داد که مشاهده مدل نقاط روشن بهتر از عدم مشاهده مدل در یادگیری الگوی حرکتی می باشد؛ اما بر روی نتیجه حرکت تاثیر متفاوتی ندارد. همچنین، مشاهده یک مشاهده مدل از نمای پشت منجر به یادگیری بهتر الگوی حرکتی نسبت به مشاهده آن از نمای جلو شد. این نتایج نشان می دهد که مشاهده کنندگان قادر به دریافت اطلاعات ضروری از نمایش نقاط روشن برای یادگیری یک مهارت حرکتی جدید هستند. همچنین، مشاهده مدل از نمای پشت نسبت به نمای جلو تاثیر بهتری بر روی یادگیری حرکتی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نمای دیداری؛ نقاط روشن؛ الگوی حرکت؛ پرتاب بیسبال | ||
مراجع | ||
McCullagh P, Weiss MR. Modeling: Considerations for motor skill performance and psychological responses. In R.N. Singer, H.A. Hausenblaus, & C.M. Janelle (Eds.), Handbook of sport psychology (2nd ed., pp. 205-238). New York: Wiley. 2001. 2. Ashford D, Bennett SJ, Davids K. Observational modeling effects for movement dynamics and movement outcome measures across differing task constraints: A meta-analysis. J Mot Behav. 2006; 38:185-205. 3. Buccino G, Vogt S, Ritzl A, Fink G, Zilles K, Freund H, Rizzolatti G. Neural circuits underlying imitation learning of hand actions: an event-related fMRI study. Neuron. 2004; 42:323-334 4. Rizzolatti G, Graighero L. The mirror-neuron system. Annu Rev Neurosci. 2004; 27:169-192. 5. Rizzolatti G. The mirror neuron system and its function in humans. Anat Embryol. 2005; 210:419-421. داناو همکاران فصلنامهرفتار حرکتی،زمستان1402، دوره15،شماره54 6. Ishikura T, Inomata K. Effects of angle of model-demonstration on learning of motor skill. Percept Mot Skill. 1995; 80:651-658. 7. Rohbanfard H, Porteau L. Effects of the model’s handedness and observer's viewpoint on observational learning. Exp Brain Res. 2011;214(4):567-576. 8. Press C, Ray E, Heyes C. Imitation of lateralised body movements: doing it the hard way. Laterality. 2009; 14:515-527. 9. Ishikura,T. Effects on modeling sequential body movements when viewed from the front or rear. Percept Mot Skill. 2012; 114:290- 300. 10. Shmuelof L, Zohary E. Mirror-image representation of action in the anterior parietal cortex. Nat Neurosci. 2008; 11:1267-1269. 11. Breslin G, Hodges NJ, Williams AM, Kremer J, Curran W. Modelling relative motion to facilitate intra- limb coordination. Hum Mov Sci. 2005; 24:446-463. 12. Horn RR, Williams AM, Scott MA, Hodges NJ. Visual search and coordination changes in response to video and point-light demonstrations without KR motion. J Mot Behav. 2005; 37:265-275. 13. Rodrigues ST, Ferracioli MC, Denardi RA. Learning a complex motor skill form video and point-light demonstrations. Percept Mot Skill. 2010;111(1):1-17. 14. Scully DM, Carnegie E. Observational learning in motor skill acquisition: A look at demonstrations. Ir J Psychol. 1998; 19:472-485. 15. Scully DM, Newell KM. Observational learning and the acquisition of motor skills: Toward a visual perception perspective. J Hum Mov Stud. 1985; 11:169-186. 16. Johansson G. Visual perception of biological motion and a model for its analysis. Atten Percept Psychophys. 1973; 14:201-211. 17. Kozlowski LT, Cutting JE. Recognizing the sex of a walker from a dynamic point-light display. Atten Percept Psychophys. 1977; 21:575-580. 18. Gibson JJ. The ecological approach to visual perception. Boston: Houghton Mifflin. 1979. 19. Norman JF, Payton SM, Long JR, Hawkes LM. Aging and the Perception of Biological Motion. Psychol Aging. 2004;19(1):219–225. 20. Fani L, Prasad S, Harber K, Shiffrar M. Recognizing people from their movements. J Exp Psychol Hum Percept Perform. 2005; 31:210-220. 21. Pollick FE, Key JW, Heim K, Stringer R. Gender recognition from point-light walkers. J Exp Psychol Hum Percept Perform. 2005; 31:1247-1265. 22. Blake R, Shiffrar M. Perception of human motion. Annu Rev Psychol. 2007; 58:47-73. 23. Dittrich WH. Action categories and the perception of biological motion. Perception. 1993; 22:15-22. 24. Keysers C, Perrett DI. Demystifying social cognition: a Hebbian perspective. Trends Cogn Sci. 2004;8(11):501-507. 25. Molenberghs P, Brander C, Mattingley JB, Cunnington R. The role of the superior temporal sulcus and the mirror neuron system in imitation. Hum Brain Mapp. 2010;31(9):1316-1326. 26. Horn RR, Williams AM, Scott MA. Learning from demonstrations: The role of visual search during observational learning from video and point-light models. J Sports Sci. 2002; 20:253-269. 27. Mullineaux DR, Bartlett RM, Bennett S. Research design and statistics in biomechanics and motor control. J Sports Sci. 2001 Oct;19(10):739-60. 28. Hodges NJ, Williams AM, Hayes SJ, Breslin G. What is modelled during observational learning? J Sport Sci. 2007;25(5):531-545. 29. Prasad S, Shiffrar M. Viewpoint and the recognition of people from their movements. J Exp Psychol Hum Percept Perform. 2009;35(1):39-49 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 494 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 221 |