1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد همدان،دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
3استادیار گروه مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل توسعة سواد ارتباطی معلمان تربیتبدنی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها آمیخته بود. جامعهی آماری بخش کیفی این پژوهش را نخبگان و صاحبنظران آگاه به موضوع پژوهش تشکیل دادند و در بخش کمی؛ نیز جامعه آماری شامل معلمان تربیتبدنی شهر همدان بود. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه و مصاحبههای نیمه ساختارمند بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری مطابق با روش داده بنیاد مبتنی بر رویکرد اشتراوس و کوربین استفاده گردید و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای SPSS نسخه 20 و Smart PLS نسخه 2 انجام گردید. همچنین نتایج نشان داد که راهبردهای این حوزه شامل راهبردهای مدیریتی، اجتماعی و شغلی میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که در جهت توسعه سواد ارتباطی در میان معلمان تربیت بدنی؛ نیاز است تا عوامل زمینهای شامل توسعه مسائل فردی، محیطی، ماهیتی، تکنولوژی، آموزشی و مدیریتی ایجاد گردد. همچنین پیادهسازی این مدل میتواند پیامدهای فردی، شغلی و اجتماعی را داشته باشد. ازاینرو در جهت توسعه سواد ارتباطی میبایستی فعالیتهای جدی از جمله غنیسازی دورههای ضمن خدمت بر اساس سواد ارتباطی، ایجاد کرسیهای مشورتی و همچنین ایجاد دستورالعملهای شغلی جهت توسعه سواد ارتباطی معلمان تربیتبدنی انجام شود.
Holladay, S. J. (2018). Communication literacy. In The International Encyclopedia of Strategic Communication (pp. 1-5) https://doi.org/10.1002/9781119010722.iesc0032