تدوین مدل عوامل مؤثر بر برندسازی داخلی هنرستان های غیرانتفاعی تربیت بدنی
پژوهش در ورزش تربیتی
دوره 11، شماره 32 ، مهر 1402، صفحه 17-50 اصل مقاله (1.29 M )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2023.12943.2271
نویسندگان
جواد غلامیان* 1 ؛ فاطمه نیک پسند 2 ؛ مهدی طالب پور 3
1 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، موسه آموزش عالی سناباد گلبهار، گلبهار، ایران
3 استاد گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل عوامل مؤثر بر برندسازی داخلی هنرستان های غیرانتفاعی تربیت بدنی شهرستان مشهد بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است، که به شیوه آمیخته انجام شد. در این پژوهش، جامعه آماری در دو بخش کیفی و کمی مجزا بود که جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید و متخصصان صاحب نظر در زمینه برندسازی و ورزش مدارس بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند بود که پس از مصاحبه نهم داده ها به اشباع نظری رسید. در بخش کمی جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارشناسان تربیتبدنی اداره کل آموزش و پرورش و ادارات نواحی هفت گانه آموزش و پرورش مشهد و منطقه تبادکان، مدیران هنرستانها و مدارس غیرانتفاعی تربیتبدنی و معلمان تربیتبدنی مشهد بود که در نهایت تحلیل بر روی 277 پرسشنامه انجام گردید. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی و روایی سازه آن توسط تحلیل عاملی تائیدی مورد بررسی و برازش قرار گرفت. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی برای به طبقهبندی دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از مدلهای تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار Smart PLS و آزمون رتبهبندی فریدمن و تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار SPSS استفاده شد. یافته ها در مجموع 10 عامل اصلی در زمینه برندسازی هنرستان های غیرانتفاعی تربیت بدنی شهرستان مشهد شناسایی کرد. یافتههای آزمون رتبه بندی فریدمن نشان داد که بین مولفه های موثر در برندسازی داخلی مدارس غیرانتفاعی ورزشی شهرستان مشهد، از نظر اولویت تفاوت معنیداری وجود دارد.
کلیدواژهها
برندسازی داخلی ؛ هنرستان غیرانتفاعی تربیتبدنی ؛ فعالیتهای آموزشی ؛ ارتباطات داخلی ؛ تعهدات سازمانی
مراجع
Ainscow, M., & Messiou, K. (2018). Engaging with the views of students to promote inclusion in education. Journal of Educational Change, 19(1), 1-17.
Amini Roshan, Z., Gholamian, J., Mahmoudi, A., & Azizi, B. (2022). Designing a model of personality trait and entrepreneurship motivation on medium and small businesses starting up with the role of mediation awareness of entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship Development, 15(1), 60-41. (Persian)
Asnaashari, M., & Azizi, S. (2013). Internal branding and brand performance: The moderator role of workplace competitive climate and job satisfaction. Management Research in Iran, 17(3), 151-165. (Persian)
Balmer, J. M. T., & Soenen, G. B. (1999). The Acid test of corporate identity management. Journal of Marketing Management, 15, 69-92.
Barros-Arrieta, D., & García-Cali, E. (2021). Internal branding: conceptualization from a literature review and opportunities for future research. Journal of Brand Management, 28(2), 133-151.
Burmann, C., & Zeplin, S. (2005). Building brand commitment: A behavioural approach to internal brand management. Journal of Brand Management, 12(4), 279-300.
Clark, P., Chapleo, C., & Suomi, K. (2020). Branding higher education: An exploration of the role of internal branding on middle management in a university rebrand. Tertiary Education and Management, 26(2), 131-149.
Dahari, Z., & Ya, M. S. (2011) Factors that influence parents' choice of pre-schools education in Malaysia: an exploratory study. International Journal Business and Social Science, 2(15), 115-128.
De Chernatony, L., & Cottam, S. (2006). Internal brand factors driving successful financial services brands. European Journal of Marketing, 40(4/6), 611-633.
Gholamian, J., Darabi, M., Mahmoudi, A., & Azizi, B. (2022). Analysis of effective drivers in the development of the sports industry using the futures research approach. Journal of Iran Futures Studies, 7(1), 303-325. (Persian)
Gholamian, J., Ramezanzade, M., Mahmoudi, A., & Azizi, B. (2022). Presenting a model of key success factors in the process of sports businesses. Journal of Strategic Management Studies, In Press.
Gouda, J., Chandra Das, K., Goli, S., & Maikho Apollo Pou, L. (2013). Government versus private primary schools in India: An assessment of physical infrastructure, schooling costs and performance. International Journal of Sociology and Social Policy, 33, 708-724.
(2017). Cultural branding as a key in positioning schools: A conceptual model. DINIKA: Academic Journal of Islamic Studies, 2(2), 229-246.
Ho, H. F. (2014). Revamping the marketing mix for elementary schools in Taiwan. Asian Social Science, 10(3), 15-25.
Hoang, N., Thong Minh, H. T., Hung Anh, B., Ngoc, P. B., & Thuy Trang, T. T. (2021). Brand building and development for the group of Asian international education in Vietnam. Psychology and Educational Journal, 58, 3297-3307.
Ind, N. (2001). Branding on the Web: A real revolution?. Journal of Brand Management, 9(1), 8-19.
Jacobs, R. (2003). Turn employees into brand ambassadors. ABA Bank Marketing, 35(3), 22.
Jamali, S., Hadizahed moghaddam, A., & Rezaee, M. (2012). Model of internal branding effects on brand citizenship behavior in hotel industry. Management Research in Iran, 16(3), 203-223. (Persian)
Jukic, D. (2017). The importance of corporate branding in school management. Strategic Manaegement, 22(4), 11-18.
Kashif, Sh., & Jalbani, A. A. (2012). Internal branding: A comparative analysis of banking sector in Pakistan. Journal of Independent Studies and Research, 10(2), 9-21.
Khedri, A., Saeedian, N., & Shahtalabi, B. (2018). Study of privatization practices in education in selected countries in order to provide the appropriate perceptual framework for privatization in Iranian education. Journal of Research in Educational Science, 12(Special Issue), 469-487. (Persian)
Khodri, A., Saidian, N., & Shah Talebi, B. (2014). Studying the state of privatization in Iran's education. Paper presented at the First International Conference on Applied Economics and Business, Tehran, Artakhe knowledge Center Company. (Persian)
Lee, Y. K., Kim, S., & Yong Kim, S. (2014). The impact of internal branding on employee engagement and outcome variables in the hotel industry. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 19(12), 1359-1380.
Mahnert, K. F., & Torres, A. M. (2007). The brand inside: the factors of failure and success in internal branding-special issue on Irish perspectives on marketing relationships and networks. Irish Marketing Review, 19 (1&2), 54-63.
Malik, S. A., Mushtaq, A., Jaswal, L. H., & Malik, S. A. (2015). Survey on marketing tactics used to build private school image and increase parents’ loyalty. International Journal of Management in Education, 9, 180-199.
Mohammadiyan, M., & Zohouri, B. (2016). Developing a model for building a social brand: A new approach to branding. Iranian Journal of Management Sciences, 11(43), 87-112. (Persian)
Momenizadeh, F., Shafiepour Motlagh, F., & AqaHoseini, T. (2021). Identifying and explaining the dimensions and components of primary school brand schools (Case study, Principles and teachers view of Delijan Elementary School). Journal of Development & Evolution Mnagement, 2021(46), 133-142. (Persian)
Muntean, A., Căbulea, L. & Dănuleţiu, D. (2009). The brand: One of The University’s most valuable asset. Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica, 11(2), 54.
Nguyen, C. D (2017). Beyond the school setting: Language teachers and tensions of everyday life, Teachers and Teaching, 23(7), 766-780.
Oei, S. F. (2015). Transforming a school: A case study of a Catholic school principal in Indonesia. International Journal of Research Studies in Education, 4(2), 87-112.
Punjaisri K., Wilson A., & Evanschitzky H. (2009) Internal branding: An enabler of employees' brand-supporting behaviors, Journal of Service Management, 20(2), 209-226.
Punjaisri, K., & Wilson, A. (2017). The role of internal branding in the delivery of employee brand promise. Journal of Brand Management: Advanced Collections. London: Palgrave Macmillan.
Sajjadi, S., Goodarzi, M., & Fasihmardanloo, N. (2020). Identify and prioritize the factors affecting of quality and management on branding sports event in Iran. Journal of Sport Management, 12(1), 1-17.
Sarabadani Tafreshi, H., & Sajadieh, A. (2018). Explaining educational policy change using kingdon’s multiple stream, law of the establishment and operation of private schools and educational centers. Strategic Management Thought, 12(2), 155-182. (Persian)
Schultz, M., & De Chernatony, L. (2002). The challenges of corporate branding. Corporate Reputation Review, 5(2/3), 105-113.
Semnani, B. L., & Sanavi Fard, R. (2014). Employee branding model based on individual and organizational values in the Iranian banking industry. Asian Economic and Financial Review, 4(12), 1726-1740. (Persian)
Vallaster, C., & De Chernatony, L. (2005). Internationalization of services brands: The role of leadership during the internal brand building process. Journal of Marketing Management, 21(1-2), 181-203.
Varadarajan, B., & Malone, T. (2018). Branding strategies of a private international school. The Qualitative Report, 23(4), 932-948.
Walter, N., & Asgari, O., & Cleff, T. (2022). What role does the brand play? Measuring the impact of customer-based brand equity on the selection of MBA programs at Dutch business schools, Journal of Marketing for Higher Education. doi:10.1080/08841241.2022.2048430
Whisman, R. (2009). Internal branding: A University’s most valuable intangible asset. Journal of Marketing for Higher Education. Journal of Product & Brand Management, 18(5), 367-370.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 477
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246