تأثیر آموزش غیرخطّی هندبال بر خلّاقیتحرکتی دانشآموزان دختر
پژوهش در ورزش تربیتی
دوره 11، شماره 30 ، فروردین 1402، صفحه 139-162 اصل مقاله (1.04 M )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2022.12727.2255
نویسندگان
سارا باقری* 1 ؛ مهدی شهبازی 2 ؛ فاطمه بیگلربیگی 3 ؛ مرجان نامجو 1
1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان
2 استادگروه،رفتارحرکتی و تحلیل ورزشی،دانشکده علوم ورزشی و تندرستی،تهران،ایران.
3 دانشگاه فرهنگیان
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش غیرخطّی هندبال بر خلّاقیتحرکتی دانشآموزان دختر شهرستان رباطکریم بود. در این پژوهش، ابتدا 30 دانشآموز کلاس ششم (گروههای تجربی و کنترل) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد، ولی متأسفانه با شیوع کووید 19 و افزایش نگرانی خانوادهها از احتمال ابتلاء فرزندان به این بیماری، عده زیادی از آزمودنیها از پژوهش خارج شدند و تنها 8 نفر (12-11سال) باقی ماندند. روش این پژوهش نیمه تجربی و از لحاظ هدف کاربردی بود که با استفاده از طرح پیشآزمون - پسآزمون انجام شد. ابزار پژوهش، آزمون خلّاقیت حرکتی برچ شامل4 ایستگاه (پرتاب، موازنه، جابهجایی و حمل حلقه هولاهوپ) بود. آزمودنیهای پژوهش مبتدی بودند و تجربه بازی هندبال نداشتند. آنها جهت آشنایی با مهارتهای اولیه هندبال، به مدت 8 هفته، هر هفته دو جلسه، و هر جلسه 60 دقیقه آموزش دیدند. سپس وارد فرایند آموزش غیرخطی شدند و به مدت 8 هفته، هر هفته دو جلسه، و هرجلسه 60 دقیقه با استفاده از اصول بازیهای زمینکوچک (تغییر در تعداد بازیکنان) به بازی هندبال پرداختند. نتایج آزمون ویلکاکسون، تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازههای مکرر و تحلیل واریانس تکمتغیره با اندازههای مکرر نشان داد که آموزش غیرخطّی بر خلّاقیت حرکتی تأثیرمعناداری ندارد. در واقع رویکرد غیرخطّی نتوانست زمینه پویایی برای ادراک مستقیم فراهم کند و در شرایط متغیر خلاقیت حرکتی را توسعه دهد. بهعبارتی این رویکرد تحت تأثیر شرایط قرنطینه، غیرفعال شدن افراد و افت آزمودنی قرار گرفته است و پیشنهاد میشود سایر قیود نیز دستکاری و اثر آنها برخلاقیت حرکتی دانشآموزان مطالعه شود.
کلیدواژهها
آموزش غیرخطّی ؛ بازیهای زمین کوچک ؛ خلّاقیتحرکتی ؛ سیستمهای پویا
مراجع
Angulo, A. G., & Angulo, F. J. G. (2018). Perception of the difficulty of analytical tasks against global tasks for youth soccer players. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 4(2), 306-330 .
Baer, J., & Kaufman, J. C. (2005). Bridging generality and specificity: The amusement park theoretical (APT) model of creativity. Roeper Review, 27(3), 158-163.
Barsingerhorn, A. D., Zaal, F. T. J. M., De Poel, H. J., Pepping, G.-J. (2013). Shaping decisions in volleyball An ecological approach to decision-making in volleyball passing. International Journal of Sport Psychology, 44(3), 197-214.
Caso, S., & van der Kamp, J. (2020). Variability and creativity in small-sided conditioned games among elite soccer players. Psychology of Sport and Exercise, 48, 101645.
Canton, A., Torrents, C., Ric, A., Guerrero, I., Hileno, R., & Hristovski, R. (2021). Exploratory behavior and the temporal structure of soccer small-sided games to evaluate creativity in children. Creativity Research Journal, 33(1), 16-25.
Clemente, F., Couceiro, M. S., Martins, F., & Mendes, R. (2012). The usefulness of small-sided games on soccer training. Journal of Physical Education and Sport, 12(1), 93-102.
Chow, J. Y., Teo-Koh, S. M., Tan, C. W. K., Button, C., Tan, B. S. J., Kapur, M., ..., & Choo, C. Z. Y. (2020). Nonlinear pedagogy and its relevance for the new PE curriculum. Office of Education Research, National Institute of Education, Singapore.
Castañer, M., Torrents, C., Dinušová, M., & Anguera, M. (2010). Influence of task constraints in creative dance depending on the kind of instruction. International Journal of Sport Psychology, 41(4), 51 .
Davids, K., Araújo, D., Correia, V., & Vilar, L. (2013). How small-sided and conditioned games enhance acquisition of movement and decision-making skills. Exercise and Sport sciences Reviews, 41(3), 154-161 .
Domínguez, A., Díaz-Pereira, M. P., & Martínez-Vidal, A. (2015). The evolution of motor creativity during primary education. Journal of Human Sport and Exercise, 10(2), 583-591.
Davids, K., Button, C., & Bennett, S. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. Champaign: Human Kinetics.
Grehaigne, J.-F., Godbout, P., & Bouthier, D. (1997). Performance assessment in team sports. Journal of teaching in Physical Education, 16(4), 500-516.
Gorostiaga, E., Granados, C., Ibanez, J., & Izquierdo, M. (2005). Differences in physical fitness and throwing velocity among elite and amateur male handball players. International Journal of Sports Medicine, 26(3), 225-232.
Hristovski, R., Davids, K., & Araújo, D. (2006). Affordance-controlled bifurcations of action patterns in martial arts. Nonlinear Dynamics, Psychology, and Life Sciences, 10(4), 409-444.
Lee, M. C. Y., Chow, J. Y., Komar, J., Tan, C. W. K., & Button, C. (2014). Nonlinear pedagogy: An effective approach to cater for individual differences in learning a sports skill. PloS One, 9(8), e104744.
Milić, N. S. (2014). The influence of motor experience on motor creativity (fluency) of preschool children. Kinesiology, 46, 81-86.
Maker, C. J., Jo, S., & Muammar, O. M. (2008). Development of creativity: The influence of varying levels of implementation of the DISCOVER curriculum model, a non-traditional pedagogical approach. Learning and Individual Differences, 18(4), 402-417.
Hossein, S. M., Mehdi, R., & Mohammad, J. V. (2018). The effect of two months of handball training on the creativity of male students aged 7 to 8 in Dezful. Journal of Motor and Behavioral Sciences, 1(3), 183-195. (Persian) .
Ortega-Toro, E., Blanca-Torres, J. C., Giménez-Egido, J. M., & Torres-Luque, G. (2020). Effect of scaling task constraints on the learning processes of under-11 badminton players during match-play. Children, 7(10), 164 .
Orangi, B. M., Yaali, R., Bahram, A., van der Kamp, J., & Aghdasi, M. T. (2021). The effects of linear, nonlinear, and differential motor learning methods on the emergence of creative action in individual soccer players. Psychology of Sport and Exercise, 56, 102009 .
Ormrod, J. E. (2017). How we think and learn: Theoretical perspectives and practical implications. Cambridge: Cambridge University Press.
Pagona, B., & Costas, M. (2008). The development of motor creativity in elementary school children and its retention. Creativity Research Journal, 20(1), 72-80.
Práxedes, A., Moreno, A., Gil-Arias, A., Claver, F., & Del Villar, F. (2018). The effect of small-sided games with different levels of opposition on the tactical behaviour of young footballers with different levels of sport expertise. PloS One, 13(1), e0190157 .
Práxedes, A., Del Villar, F., Pizarro, D., & Moreno, A. (2018). The impact of nonlinear pedagogy on decision-making and execution in youth soccer players according to game actions. Journal of Human Kinetics, 62, 185-198.
Richard, V., Lebeau, J. C., Becker, F., Boiangin, N., & Tenenbaum, G. (2018). Developing cognitive and motor creativity in children through an exercise program using nonlinear pedagogy principles. Creativity Research Journal, 30(4), 391-401 .
Serra-Olivares, J., Gonzalez-Villora, S., & Garcia-Lopez, L. M. (2015). Effects of modification of task constrains in 3-versus-3 small-sided soccer games. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 37(2), 119-129.
Serpell, B. G., Young, W. B., & Ford, M. (2011). Are the perceptual and decision-making components of agility trainable? A preliminary investigation. The Journal of Strength & Conditioning Research, 25(5), 1240-1248.
Torrents Martín, C., Ric, Á., & Hristovski, R. (2015). Creativity and emergence of specific dance movements using instructional constraints. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 9(1), 65-74.
Tinning, R., & Rossi, A. (2013). Thinking about complexity thinking for physical education. In Complexity thinking in physical education (pp. 220-234). London: Routledge.
Travassos, B., Araujo, D., Davids, K., Vilar, L., Esteves, P., & Vanda, C. (2012). Informational constraints shape emergent functional behaviours during performance of interceptive actions in team sports. Psychology of Sport and Exercise, 13(2), 216-223.
Venditti, S., Verdone, L., Pesce, C., Tocci, N., Caserta, M., & Ben-Soussan, T. D. (2015). Creating well-being: Increased creativity and proNGF decrease following Quadrato Motor Training. BioMed Research International, 2015, 1-13.
van rossum, j. h. (1990). schmidt's schema theory: the empirical base of the variability of practice hypothesis: a critical analysis. human movement science, 9(3-5), 387-435.
Wyrick W. (1968). The development of a test of motor creativity. Research Quarterly American Association for Health, Physical Education and Recreation, 39(3), 756-765.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 445
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 185