رجبیان, مریم, اندام, رضا, رجبی, مجتبی. (1401). تأثیر نگرانی های کووید 19 بر افسردگی دانشجویان ورزشکار با نقش تعدیلگر ارتباط اجتماعی هم تیمی. , 11(41), 221-242. doi: 10.22089/spsyj.2022.11212.2226
مریم رجبیان; رضا اندام; مجتبی رجبی. "تأثیر نگرانی های کووید 19 بر افسردگی دانشجویان ورزشکار با نقش تعدیلگر ارتباط اجتماعی هم تیمی". , 11, 41, 1401, 221-242. doi: 10.22089/spsyj.2022.11212.2226
رجبیان, مریم, اندام, رضا, رجبی, مجتبی. (1401). 'تأثیر نگرانی های کووید 19 بر افسردگی دانشجویان ورزشکار با نقش تعدیلگر ارتباط اجتماعی هم تیمی', , 11(41), pp. 221-242. doi: 10.22089/spsyj.2022.11212.2226
رجبیان, مریم, اندام, رضا, رجبی, مجتبی. تأثیر نگرانی های کووید 19 بر افسردگی دانشجویان ورزشکار با نقش تعدیلگر ارتباط اجتماعی هم تیمی. , 1401; 11(41): 221-242. doi: 10.22089/spsyj.2022.11212.2226
تأثیر نگرانی های کووید 19 بر افسردگی دانشجویان ورزشکار با نقش تعدیلگر ارتباط اجتماعی هم تیمی
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده
شیوع جهانی بیماری کووید 19یک یادآوری ناگهانی همگانی بود که بیماری های ویروسی یک تهدید مداوم برای سلامتی انسان هستند.خصوصاً در مورد بیماری های نوپدید و بازپدیدکه همیشه یک چالش بالقوه برای سیستم مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر نگرانیهای کووید 19بر افسردگی دانشجویان ورزشکار با نقش تعدیلگر ارتباط اجتماعی هم تیمی بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان ورزشکار منطقه 9 کشور تشکیل دادند. نمونه آماری با استفاده از نرم افزار جی پاور 146نفر تعیین شد که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی،از پرسش نامه های افسردگی (پرومیس)، ارتباط اجتماعی هم تیمی و نگرانی های کووید 19(گراوپنسپرگر و همکاران) استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS وPLS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که نگرانی از کووید 19 ارتباط مثبت و معنادار بر افسردگی دانشجویان دارد.همچنین ارتباط اجتماعی همتیمی، علاوه بر رابطه منفی و معنادار با افسردگی ورزشکاران، نقش تعدیلگر در رابطه بین نگرانی از کووید 19و افسردگی دانشجویان دارد و باعث تضعیف این رابطه می شود. بر اساس یافتههای این پژوهش می توان گفت که، دانشجویان ورزشکار نیز در معرض مسائل عمده روان درمانی و روان شناختی در دوران کرونا قرار دارند؛ از این رو، استراتژیهای پیشگیرانه ساده مانند فاصله اجتماعی و درعین حال ایجاد یک سیستم ارتباط اجتماعی همتیمی ممکن است ابزاری مهم برای مبارزه با افسردگی در دوران بیماری کووید 19باشد.
Graupensperger, S., Benson, A. J., Kilmer, J. R., & Evans, M. B. (2020). Social (un) distancing: teammate interactions, athletic identity, and mental health of student-athletes during the COVID-19 pandemic. Journal of Adolescent Health, 67(5), 662-670.
January, J., Madhombiro, M., Chipamaunga, S., Ray, S., Chingono, A., & Abas, M. (2018). Prevalence of depression and anxiety among undergraduate university students in low-and middle-income countries: a systematic review protocol. Systematic reviews, 7(1), 1-5.
Messner, M. A. (1992). Like family: Power, intimacy, and sexuality in male athletes’ friendships. In P. M. Nardi (Ed.), Men’s friendships (pp. 215– 237). Newbury Park, CA: Sage.
safania, P., safania, A., Aryadoost, H. (2020). Investigating the educational and physiological structures of Corona crisis in the sport industry. Educational Psychology, 16(55),95-108. (in persian)
Shepherd, H. A., Evans, T., Gupta, S., McDonough, M. H., Doyle-Baker, P., Belton, K. L., ... & Black, A. M. (2021). The Impact of COVID-19 on High School Student-Athlete Experiences with Physical Activity, Mental Health, and Social Connection. International journal of environmental research and public health, 18(7), 3515.