اثر بهینه کردن شرایط عملکرد از طریق انتظارات بهبودیافته، حمایت خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی بر یادگیری یک مهارت حرکتی در کودکان | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 1، دوره 14، شماره 50، بهمن 1401، صفحه 17-38 اصل مقاله (1.01 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2023.13834.2064 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه تقیان فینی1؛ مریم نزاکت الحسینی* 2؛ شیلا صفوی همامی3 | ||
| 1گروه رفتار حرکتی دانشگاه اصفهان | ||
| 2دانشگاه اصفهان | ||
| 3عضو هیات دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| بر اساس نظریه اپتیمال، سه عامل، یعنی انتظارات بهبودیافته، حمایت خودمختاری و توجه بیرونی، نقش کلیدی در تسهیل عملکرد حرکتی و یادگیری دارند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بهینهسازی عملکرد از طریق ارائه متوالی انتظارات بهبودیافته، حمایت خودمختاری و توجه بیرونی بر یادگیری تکلیف مربع گام برداری در کودکان بود. تعداد 24 کودک (22 دختر، 2 پسر) با میانگین سنی 58/0 ± 16/10 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه اپتیمال و کنترل جایداده شدند. همه شرکتکنندگان 36 کوشش (12×3) را در طول مرحله اکتساب انجام دادند. در این مرحله شرکتکنندگان گروه اپتیمال در هر یک از سه بلوک، بهصورت موازنه متقابل یکی از شرایط انتظارات بهبودیافته، حمایت خودمختاری و توجه بیرونی را دریافت کردند. شرکتکنندگان در طول مراحل یادداری و انتقال، 12 کوشش را انجام دادند. برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد در طول مرحله اکتساب، تفاوت معنیداری بین میانگین زمان تکلیف گام برداری در بلوکهای آزمایشی متوالی در گروههای اپتیمال و کنترل وجود نداشت و همچنین عملکرد در شرایط انتظارات بهبودیافته، حمایت خودمختاری و توجه بیرونی در هر دو گروه تفاوت معنیداری نداشت. همچنین نتایج آزمونهای یادداری و انتقال تفاوت معنیداری را بین گروهها نشان نداد؛ بنابراین به نظر میرسد استفاده از عوامل کلیدی نظریه اپتیمال بهصورت متوالی در طول تمرین نمیتواند مداخله مناسبی برای یادگیری مهارتهای حرکتی در کودکان باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انتظارات بهبودیافته؛ تمرین مربع گام برداری؛ حمایت خودمختاری؛ کانون توجه بیرونی؛ نظریه اپتیمال | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,860 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,057 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,154 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,833,654 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,322,445 |