تبیین مؤلفههای مؤثر بر تقویت فعالیت بدنی دانشآموزان در فضاهای باز مدارس ابتدایی از دیدگاه معماران، معاونین و مدیران | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 2، دوره 14، شماره 50، بهمن 1401، صفحه 39-70 اصل مقاله (1.3 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2023.12720.2034 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه ابراهیم زاده1؛ فاطمه مهدیزاده سراج2؛ سعید نوروزیان ملکی* 3 | ||
| 1استادیار ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران | ||
| 2گروه مرمت، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران | ||
| 3گروه معماری منظر، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| امروزه یکی از عواملی که کیفیت زندگی کودکان امروز را تهدید مینماید، کمتحرکی است و مدارس یکی از مهمترین فضاها برای ارتقای رفتار حرکتی هستند. پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل و مؤلفههای ترغیبکنندۀ رفتار حرکتی دانشآموزان در فضاهای باز مدارس، از سامانه کیفی، روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی بهرهگیری نمود. در ابتدا با بررسی پیشینه پژوهش، عوامل و متغیرهای مؤثر در افزایش فعالیت بدنی شناسایی شدند. جهت تأیید متغیرها، پرسشنامه نیمهساختاریافتهای به 15 متخصص حوزۀ معماری فضاهای آموزشی در دانشگاههای مختلف ارسال شد و پس از دریافت پاسخها ، 26 متغیر تأثیرگذار بهدست آمدند. جهت یافتن ارتباط میان عوامل مؤثر با متغیرهای استخراجشده، 130 معمار و کارمند مدارس به شیوه نمونهگیری غیرتصادفی انتخاب شد و پرسشنامهای بسته با 26 سؤال مورداستفاده قرار گرفت. دادههای بهدستآمده، توسط آزمون توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار «اس.پی.اس.اس» تحلیل شدند. سپس به شیوه استدلال منطقی تلاش شد تا میان نه و هشت گروه عوامل تأثیرگذار تطبیق و یا عدمتطبیق حاصل آید. یافتههای این تحقیق منجر به اکتشاف مؤلفههای اجتماعی/تعاملی به همراه متغیرهای زیرمجموعه آن شامل (مشارکت، آموزشپذیری، طبیعتگرایی، تعاملات گروهی، اکتشافپذیری و چرخش حیاط)، عوامل محیطی (تابش آفتاب، مصالح، ایمنسازی، چیدمان، شخصیسازی، دما و تغییرات فصلی)، عوامل کالبدی (فرم، تناسبات، شکل و ابعاد)، مؤلفه شناختی (نشانه گذاری و رنگ)، عامل مدیریتی (تنوع حیاط، نظارتپذیری، تراکم و قابلیت دسترسی) و مؤلفه رفتاری (آشناپذیری، انعطافپذیری و مقیاسپذیری) گردید. لحاظ نمودن عوامل و متغیرهای دخیل در تحرک بدنی دانشآموزان در حیاط مدارس، موجبات محیطی که مشوق رفتار حرکتی کودکان است را فراهم خواهند کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حیاط مدارس؛ دبستان؛ رفتار حرکتی؛ فعالیت بدنی؛ کودکان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 704 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,155 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,840,239 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,327,750 |