ابراهیم زاده, فاطمه, مهدیزاده سراج, فاطمه, نوروزیان ملکی, سعید. (1401). تبیین مؤلفههای مؤثر بر تقویت فعالیت بدنی دانشآموزان در فضاهای باز مدارس ابتدایی از دیدگاه معماران، معاونین و مدیران. , 14(50), 39-70. doi: 10.22089/mbj.2023.12720.2034
فاطمه ابراهیم زاده; فاطمه مهدیزاده سراج; سعید نوروزیان ملکی. "تبیین مؤلفههای مؤثر بر تقویت فعالیت بدنی دانشآموزان در فضاهای باز مدارس ابتدایی از دیدگاه معماران، معاونین و مدیران". , 14, 50, 1401, 39-70. doi: 10.22089/mbj.2023.12720.2034
ابراهیم زاده, فاطمه, مهدیزاده سراج, فاطمه, نوروزیان ملکی, سعید. (1401). 'تبیین مؤلفههای مؤثر بر تقویت فعالیت بدنی دانشآموزان در فضاهای باز مدارس ابتدایی از دیدگاه معماران، معاونین و مدیران', , 14(50), pp. 39-70. doi: 10.22089/mbj.2023.12720.2034
ابراهیم زاده, فاطمه, مهدیزاده سراج, فاطمه, نوروزیان ملکی, سعید. تبیین مؤلفههای مؤثر بر تقویت فعالیت بدنی دانشآموزان در فضاهای باز مدارس ابتدایی از دیدگاه معماران، معاونین و مدیران. , 1401; 14(50): 39-70. doi: 10.22089/mbj.2023.12720.2034
تبیین مؤلفههای مؤثر بر تقویت فعالیت بدنی دانشآموزان در فضاهای باز مدارس ابتدایی از دیدگاه معماران، معاونین و مدیران
1استادیار ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران
2گروه مرمت، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
3گروه معماری منظر، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
امروزه یکی از عواملی که کیفیت زندگی کودکان امروز را تهدید مینماید، کمتحرکی است و مدارس یکی از مهمترین فضاها برای ارتقای رفتار حرکتی هستند. پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل و مؤلفههای ترغیبکنندۀ رفتار حرکتی دانشآموزان در فضاهای باز مدارس، از سامانه کیفی، روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی بهرهگیری نمود. در ابتدا با بررسی پیشینه پژوهش، عوامل و متغیرهای مؤثر در افزایش فعالیت بدنی شناسایی شدند. جهت تأیید متغیرها، پرسشنامه نیمهساختاریافتهای به 15 متخصص حوزۀ معماری فضاهای آموزشی در دانشگاههای مختلف ارسال شد و پس از دریافت پاسخها ، 26 متغیر تأثیرگذار بهدست آمدند. جهت یافتن ارتباط میان عوامل مؤثر با متغیرهای استخراجشده، 130 معمار و کارمند مدارس به شیوه نمونهگیری غیرتصادفی انتخاب شد و پرسشنامهای بسته با 26 سؤال مورداستفاده قرار گرفت. دادههای بهدستآمده، توسط آزمون توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار «اس.پی.اس.اس» تحلیل شدند. سپس به شیوه استدلال منطقی تلاش شد تا میان نه و هشت گروه عوامل تأثیرگذار تطبیق و یا عدمتطبیق حاصل آید. یافتههای این تحقیق منجر به اکتشاف مؤلفههای اجتماعی/تعاملی به همراه متغیرهای زیرمجموعه آن شامل (مشارکت، آموزشپذیری، طبیعتگرایی، تعاملات گروهی، اکتشافپذیری و چرخش حیاط)، عوامل محیطی (تابش آفتاب، مصالح، ایمنسازی، چیدمان، شخصیسازی، دما و تغییرات فصلی)، عوامل کالبدی (فرم، تناسبات، شکل و ابعاد)، مؤلفه شناختی (نشانه گذاری و رنگ)، عامل مدیریتی (تنوع حیاط، نظارتپذیری، تراکم و قابلیت دسترسی) و مؤلفه رفتاری (آشناپذیری، انعطافپذیری و مقیاسپذیری) گردید. لحاظ نمودن عوامل و متغیرهای دخیل در تحرک بدنی دانشآموزان در حیاط مدارس، موجبات محیطی که مشوق رفتار حرکتی کودکان است را فراهم خواهند کرد.
Owen MB. An investigation into the effectiveness of school-based physical activity interventions for adolescent girls. Edge Hill University; 2018. Available at: https://www.edgehill.ac.uk/service/pure-research-information-system/