محمدی, فاطمه, رافعی بروجنی, مهدی. (1401). تاثیر ترکیب تصویرسازی حرکتی و مشاهده عمل بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون در رده های سنی مختلف با تاکید بر نقش نورون های آینه ای. , 14(49), 113-138. doi: 10.22089/mbj.2022.12555.2023
فاطمه محمدی; مهدی رافعی بروجنی. "تاثیر ترکیب تصویرسازی حرکتی و مشاهده عمل بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون در رده های سنی مختلف با تاکید بر نقش نورون های آینه ای". , 14, 49, 1401, 113-138. doi: 10.22089/mbj.2022.12555.2023
محمدی, فاطمه, رافعی بروجنی, مهدی. (1401). 'تاثیر ترکیب تصویرسازی حرکتی و مشاهده عمل بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون در رده های سنی مختلف با تاکید بر نقش نورون های آینه ای', , 14(49), pp. 113-138. doi: 10.22089/mbj.2022.12555.2023
محمدی, فاطمه, رافعی بروجنی, مهدی. تاثیر ترکیب تصویرسازی حرکتی و مشاهده عمل بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون در رده های سنی مختلف با تاکید بر نقش نورون های آینه ای. , 1401; 14(49): 113-138. doi: 10.22089/mbj.2022.12555.2023
تاثیر ترکیب تصویرسازی حرکتی و مشاهده عمل بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون در رده های سنی مختلف با تاکید بر نقش نورون های آینه ای
1گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
2استادیار گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
هدف این پژوهش تعیین تاثیر ترکیب تصویرسازیحرکتی و مشاهدهعمل بر یادداری و انتقال مهارت سرویس بلند بدمینتون در ردههای سنی مختلف با تاکید بر نقش نورونهای آینهای بود. این تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون پس-آزمون با گروه کنترل بود. سی نفر خانم سالم در گروههای سنی نوجوانان (2/2 ± 13 سال)، بزرگسالان (6/3 ± 34 سال) و سالمندان (4/1 ± 63 سال) به صورت دردسترس انتخاب و در گروههای ده نفری قرار گرفتند. تست سرویس بلند بدمینتون اسکات و فاکس در پیشآزمون اجرا و سپس فعالیت نورونهای آینهای در سه ناحیه C3، C4 و CZ در حالت پایه و در حین ترکیب تصویرسازی و مشاهدهعمل توسط دستگاه الکتروانسفالوگرافی ثبت شد. شرکتکنندگان هر جلسه سهبار یک ویدئو از اجرای صحیح حرکت که حاوی شش تکرار بود مشاهده میکردند درحالیکه همزمان به شیوه پتلپ تصویرسازی انجام می-دادند. این مداخله سه روز در هفته در طول شش هفته اجرا شد. پس از سه روز بیتمرینی آزمون یادداری و یک روز پس از آن، در آزمون انتقال شرکت کردند. دادهها با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس مختلط و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد همه گروهها بهطور معنیداری پیشرفت کردند اما بین یادداری و انتقال سرویس بلند بدمینتون و فعالیت نورونهای آینهای در ترکیب تصویرسازی حرکتی و مشاهدهعمل در نوجوانان، بزرگسالان وسالمندان تفاوت معنیدار وجودنداشت. درنتیجه سن تاثیر معنیدار در استفاده ترکیب تصویرسازی حرکتی و مشاهدهعمل بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون نداشته و همه گروهها نسبت به پیشآزمون در مرحله یادداری و انتقال پیشرفت کردهاند.