علیزاده, لیلی, قربان زاده, بهروز. (1401). تاثیر حس بازی بر بهبود مهارتهای اجرایی بسکتبال و تکالیف تمرین نشده در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. , 14(50), 71-98. doi: 10.22089/mbj.2023.13500.2051
لیلی علیزاده; بهروز قربان زاده. "تاثیر حس بازی بر بهبود مهارتهای اجرایی بسکتبال و تکالیف تمرین نشده در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی". , 14, 50, 1401, 71-98. doi: 10.22089/mbj.2023.13500.2051
علیزاده, لیلی, قربان زاده, بهروز. (1401). 'تاثیر حس بازی بر بهبود مهارتهای اجرایی بسکتبال و تکالیف تمرین نشده در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی', , 14(50), pp. 71-98. doi: 10.22089/mbj.2023.13500.2051
علیزاده, لیلی, قربان زاده, بهروز. تاثیر حس بازی بر بهبود مهارتهای اجرایی بسکتبال و تکالیف تمرین نشده در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. , 1401; 14(50): 71-98. doi: 10.22089/mbj.2023.13500.2051
تاثیر حس بازی بر بهبود مهارتهای اجرایی بسکتبال و تکالیف تمرین نشده در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی
1استادیار رفتار حرکتی- گروه علوم ورزشی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه شهید مدنی آذریایجان- تبریز- ایران
2دانشیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حس بازی بر بهبود مهارتهای اجرایی بسکتبال و تکالیف تمرین نشده در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی بود. تعداد 40 دانشآموز دختر 10 تا 12 سال راست دست از مجموع 56 مدرسة ابتدایی شهرستان اردبیل، بر اساس معیارهای دستورالعمل آماری و تشخیصی اختلالات روانی غربال شدند. آزمودنیها بصورت تصادفی ساده در دو گروه سنتی و گروه حس بازی به تعداد مساوی تقسیم شدند و به تمرین پرداختند. برای گردآوری اطلاعات از مجموعة آزمون ارزیابی حرکت کودکان ۲ (MABC-2)، آزمون مهارتی بسکتبال ایفرد، ابزار سنجش عملکرد بازی و سیاهة بررسی مشکلات دستخط استفاده شد. آزمونها قبل و بعد از 8 هفته برنامة آموزشی، 16 جلسه، هر جلسه به مدت 40 دقیقه اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که دانشآموزان در یادگیری مهارتهای تصمیمگیری، حمایت، پاس و دریبل به روش حس بازی بهتر بودهاند (05/0>p) اما در مورد مؤلفههای دیگر تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین در بررسی مهارت دستخط دانشآموزان دارای اختلال هماهنگی رشدی، میانگین گروه تمرینی حس بازی به طور معناداری بیشتر از گروه تمرین سنتی بوده است (01/0>p). به طور کلی رویکرد مبتنی بر حس بازی کارآمدی بهتری در توسعة مهارتهای تمرینی و تمرین نشده نشان داد و پیشنهاد میشود در آموزش مهارت-های ورزشی به این کودکان از رویکردهای بازی محور و فرآیند پرسش و پاسخ در قالب بازیهای تعدیل شده استفاده گردد.