حیدری, ماندانا, محمدزاده, حسن, احمدی, مالک. (1402). تاثیر کانون توجه بیرونی و خودمختاری بر یادگیری یک تکلیف حرکتی هدفگیری. , 15(53), 69-82. doi: 10.22089/mbj.2023.13695.2058
ماندانا حیدری; حسن محمدزاده; مالک احمدی. "تاثیر کانون توجه بیرونی و خودمختاری بر یادگیری یک تکلیف حرکتی هدفگیری". , 15, 53, 1402, 69-82. doi: 10.22089/mbj.2023.13695.2058
حیدری, ماندانا, محمدزاده, حسن, احمدی, مالک. (1402). 'تاثیر کانون توجه بیرونی و خودمختاری بر یادگیری یک تکلیف حرکتی هدفگیری', , 15(53), pp. 69-82. doi: 10.22089/mbj.2023.13695.2058
حیدری, ماندانا, محمدزاده, حسن, احمدی, مالک. تاثیر کانون توجه بیرونی و خودمختاری بر یادگیری یک تکلیف حرکتی هدفگیری. , 1402; 15(53): 69-82. doi: 10.22089/mbj.2023.13695.2058
تاثیر کانون توجه بیرونی و خودمختاری بر یادگیری یک تکلیف حرکتی هدفگیری
2گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر عوامل کانون توجه بیرونی و خودمختاری به صورت جداگانه و ترکیبی بر یادگیری یک تکلیف حرکتی هدف گیری، بر اساس نظریه بهینه یادگیری حرکتی بود. تعداد 60 دانشجوی دختر به طور تصادفی در 4 گروه 15 نفری شامل خودمختاری-توجه بیرونی (حق انتخاب محل پرتاب و تمرکز به هدف)، توجه بیرونی (تمرکز به هدف)، خودمختاری (حق انتخاب محل پرتاب) و کنترل (بدون دستورالعمل توجهی) قرار گرفتند. تکلیف حرکتی در این تحقیق، پرتاب کنترلی سکه با دست برتر از فاصله 5 متری به هدف شامل ده دایره متحد المرکز ترسیم شده برروی زمین بود. شرکت کنندگان در یک طرح عاملی 2 * 2 (با و بدون کانون توجه بیرونی) * (با و بدون خودمختاری)، مرحله تمرین را در 60 کوشش تمرین کردند. آزمون های یادداری با تاخیر 2 ساعت و 24 ساعت اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد اثر اصلی توجه بیرونی (38/0P=)، و تعامل بین عوامل توجه بیرونی و خودمختاری (69/0P=) معنادار نمی باشد. اثر اصلی عامل خودمختاری معنادار می باشد (002/0P=). به طوریکه، دقت اجرای شرکت کنندگان گروه خودمختاری در مرحله یادداری بهتر از گروه بدون خودمختاری است. به طور کلی، یافته ها بیانگر آن است که عامل خودمختاری به صورت جداگانه و بدون ترکیب با کانون توجه بیرونی در یادگیری مهارت حرکتی هدفگیری تاثیر گذار می باشد.
Lewthwaite R, Wulf G. Grand challenge for movement science and sport psychology: embracing the social-cognitive–affective–motor nature of motor behavior. Frontiers in Psychology. 2010; 1:42.
Zarezade M, Ansari O, Saberi Kakhaki A. The effect of external attentional focus instructions on learning tracking task under auditory secondary task condition. Motor Behavior. 2016;8(26):73-88.
Tahan A, Aghdai M, Farsi A. The effect of focus of attention in mental imagery on kinematics of basketball free throw. Motor Behavior. 2021. https://doi.org/10.22089/mbj.2020.9060.1895.