دهقانی, ماهرخ, عزیزیان کهن, نسرین. (1402). نقش رضایت از تحصیل و امید به تحصیل در پیش بینی سازش یافتگی تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی. , 11(31), 175-196. doi: 10.22089/res.2023.13686.2311
ماهرخ دهقانی; نسرین عزیزیان کهن. "نقش رضایت از تحصیل و امید به تحصیل در پیش بینی سازش یافتگی تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی". , 11, 31, 1402, 175-196. doi: 10.22089/res.2023.13686.2311
دهقانی, ماهرخ, عزیزیان کهن, نسرین. (1402). 'نقش رضایت از تحصیل و امید به تحصیل در پیش بینی سازش یافتگی تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی', , 11(31), pp. 175-196. doi: 10.22089/res.2023.13686.2311
دهقانی, ماهرخ, عزیزیان کهن, نسرین. نقش رضایت از تحصیل و امید به تحصیل در پیش بینی سازش یافتگی تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی. , 1402; 11(31): 175-196. doi: 10.22089/res.2023.13686.2311
نقش رضایت از تحصیل و امید به تحصیل در پیش بینی سازش یافتگی تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی
1گروه رفتار حرکتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران
2دانشیارمدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف نقش رضایت از تحصیل و امید به تحصیل در پیش بینی سازشیافتگی تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سالتحصیلی 2021-2020 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای تعداد 116 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامهی رضایت از تحصیل، پرسشنامهی امید به تحصیل و پرسشنامهی سازش یافتگی تجصیلی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین رضایت از تحصیل و امید به تحصیل و ابعاد ان با سازش یافتگی تحصیلی دانشجویان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 37 درصد از کل واریانس سازش یافتگی تحصیلی بر اساس رضایت از تحصیل و امید به تحصیل قابل پیشبینی است که متغیر رضایت از تحصیل سهم بیشتری داشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که رضایت از تحصیل و امید به تحصیل از متغیرهای مرتبط با سازش یافتگی تحصیلی دانشجویان میباشند.
Aminoshariee, S., Rezaei, S., Eisanezhad, S., Shams, S., & Bahadori, S. (2017). Predicting life expectancy based on self-efficacy and emotional, social and educational adjustment in slow high school students. Empowering Exceptional Children, 8(4), 35-46. (Persian).