اثر 12 هفته تمرین الگوهای گام برداری با صفحه نوری بر تعادل ایستا و پویا کودکان مبتلا به اتیسم | ||
| مطالعات طب ورزشی | ||
| مقاله 5، دوره 14، شماره 34، اسفند 1401، صفحه 119-142 اصل مقاله (598.81 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smj.2023.13977.1641 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید صادقی1؛ سید محمد مرندی* 2؛ فهیمه اسفرجانی1؛ وحید ذوالاکتاف3؛ حسین سورتیجی4 | ||
| 1گروه فیزولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2دانشگاه اصفهان / دانشکده علوم ورزشی | ||
| 3استاد، گروه حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 4گروه کاردرمانی، دانشکدهی توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| کودکان مبتلا به اتیسم نسبت به همتایان سالم عملکرد تعادلی ضعیفتری دارند. قابلیت حفظ تعادل از آن جهت که پیش نیاز انجام سایر فعالیتهای حرکتی است اهمیت ویژهای دارد. این پژوهش به منظور تعیین اثر تمرین الگوهای گامبرداری با صفحه نوری بر تعادل ایستا و پویای کودکان مبتلا به اتیسم انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی 20 کودک مبتلا به اوتیسم با رده سنی 6 تا 12 سال به صورت تصادفی در دو گروه ده نفری (گروه تمرین با صفحه نوری و کنترل) قرار گرفتند. گروه تمرین با صفحه نوری و گروه کنترل با صفحه ساده تمرینات مربع گام برداری را به مدت 12 هفته به صورت 4 جلسه 45 دقیقه ای در هفته تحت نظر مربیان خود دریافت کردند. برای ارزیابی تعادل ایستا و پویا به ترتیب از دستگاه فوت اسکن و آزمون راه رفتن پاشنه به پنجه استفاده شد. داده های پژوهش بوسیله آزمون کوواریانس در سطح معناداری (0/05>p) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با کنترل پیش آزمون بین گروه تجربی و کنترل در مورد وضعیت تعادل ایستا (ناحیه نوسانات مرکز فشار(p=0/003) و سرعت جابجایی مرکز فشار (p= 0/007) تفاوت معناداری مشاهده شد. همچنین در مورد تعادل پویا نیز اختلاف معناداری بین میانگین گروه ها بدست آمد(p=0/001). این نتایج میتواند زمینه مناسبی را برای بهره گیری از این روش تمرینی جهت افزایش تعادل و عملکردهای حرکتی این کودکان فراهم نماید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اتیسم؛ الگوهای گام برداری؛ تعادل ایستا؛ تعادل پویا | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 956 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,056 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,172 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,982,211 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,406,489 |