تأثیر تمرین ادراکی-حرکتی و ذهنآگاهی بر عملکرد تکلیف پرتابی و حافظه کاری فضایی کودکان مبتلا به نقص توجه-بیشفعال | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 12 بهمن 1401 اصل مقاله (1013.77 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2020.8905.1961 | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا فارسی* ؛ فاطمه پیریان | ||
| دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش تعیین اثر تمرین ادراکی-حرکتی و ذهنآگاهی بر عملکرد تکلیف پرتابی و حافظۀ کاری فضایی کودکان مبتلا به نقص توجه-بیشفعالی بود. پژوهش به لحاظ روش، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه شاهد بود. در این پژوهش 30 کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه-بیشفعالی با میانگین سنی 5/9 سال به روش نمونهگیری در دسترس شرکت کردند که به روش تصادفی در دو گروه تجربی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. آزمون کرسی بلک و آزمون تکلیف پرتابی (امتیاز)، بهعنوان پیشآزمون از شرکتکنندگان گرفته شد. مداخلۀ گروها به مدت چهار هفته، هر هفته دو جلسه، و هر جلسه یک ساعت انجام شد، پسآزمون مشابه پیشآزمون از متغیرهای وابسته انجام شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون آنکوا و تحلیل واریانس مرکب (3 گروه *2 عامل زمان) با اندازههای مکرر و از آزمون تعقیبی بونفرونی برای یافتن محل تفاوتها بین گروهها استفاده و سطح معناداری (05/0> p) در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که تمرین ادراکی- حرکتی و ذهنآگاهی بر حافظۀ کاری فضایی و عملکرد تکلیف پرتابی کودکان مبتلا به نقص توجه-بیشفعالی تاثیر معنادار داشت. به طوریکه ذهنآگاهی تأثیر معنادارتری داشت. در نتیجه میتوان توصیه کرد معلمان، درمانگرها و خانوادهها این تمرینات را بهعنوان روشی ساده، کم هزینه و بدون پیامد منفی در کنار سایر روشهای درمانی و آموزشی برای بهبود حافظۀ کاری فضایی و مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی مورد توجه قرار دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادراکی-حرکتی؛ ذهنآگاهی؛ حافظۀ کاری فضایی؛ عملکرد تکلیف پرتابی؛ نقص توجه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 757 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 426 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,154 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,835,121 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,324,300 |