حاجی, فاطمه, حمیدی, مهرزاد, سجادی, سید نصرالله. (1403). تدوین مدل ارتباط شبکه های اجتماعی با بازاریابی اجتماعی در توسعه ورزش همگانی ایران. , 16(84), 119-138. doi: 10.22089/smrj.2023.12964.3690
فاطمه حاجی; مهرزاد حمیدی; سید نصرالله سجادی. "تدوین مدل ارتباط شبکه های اجتماعی با بازاریابی اجتماعی در توسعه ورزش همگانی ایران". , 16, 84, 1403, 119-138. doi: 10.22089/smrj.2023.12964.3690
حاجی, فاطمه, حمیدی, مهرزاد, سجادی, سید نصرالله. (1403). 'تدوین مدل ارتباط شبکه های اجتماعی با بازاریابی اجتماعی در توسعه ورزش همگانی ایران', , 16(84), pp. 119-138. doi: 10.22089/smrj.2023.12964.3690
حاجی, فاطمه, حمیدی, مهرزاد, سجادی, سید نصرالله. تدوین مدل ارتباط شبکه های اجتماعی با بازاریابی اجتماعی در توسعه ورزش همگانی ایران. , 1403; 16(84): 119-138. doi: 10.22089/smrj.2023.12964.3690
تدوین مدل ارتباط شبکه های اجتماعی با بازاریابی اجتماعی در توسعه ورزش همگانی ایران
1کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
3استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مدلسازی ارتباط شبکههای اجتماعی با بازاریابی اجتماعی در توسعه ورزش همگانی ایران بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی بود. به طور مشخص از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان باشگاههای ورزشی وابسته به اداره ورزش و جوانان شهر تهران بودند که حداقل شش ماه سابقه عضویت در باشگاه داشتند و در شبکههای اجتماعی نیز فعال بودند. از طریق روش نمونهگیری خوشهای، پنج منطقه از بین مناطق 22 گانه شهر تهران انتخاب شد. از هر منطقه منتخب، هشت باشگاه و از هر باشگاه، ده نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر تعیین شد. در این پژوهش از سه پرسشنامه شبکههای اجتماعی ویسی (1396)، پرسشنامه بازاریابی اجتماعی دبسی (1398) و پرسشنامه توسعه ورزش همگانی بابایی و همکاران (1398) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با نظر اساتید متخصص مورد بررسی و تایید قرار گرفت و پایایی آنها نیز بااستفادهازآزمونآلفایکرونباخ به دست آمد. تحلیل دادهها با کمک نرمافزارهای SPSS نسخه 23 و Smart PLS نسخه 3 در سطح خطای 05/0 انجام شد. با توجه به نتایج تحقیق، مشخص شد که شبکههای اجتماعی بر توسعه ورزش همگانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. تأثیر اعتماد و اطلاعرسانی بر توسعه ورزش همگانی مثبت و معنادار بود، اما تأثیر مؤلفه تنوع و گستردگی بر توسعه ورزش همگانی تفاوت معناداری نداشت. بازاریابی اجتماعی بر توسعه ورزش همگانی تأثیر مثبت و معناداری داشت. مؤلفههای هزینه مشارکت، قابلیت دسترسی، پیشنهادها و شرکا بر توسعه ورزش همگانی تأثیر مثبت و معناداری دارند. با این وجود، سایر مؤلفههای عموم مردم، سیاست و ارتباطات اجتماعی بر توسعه ورزش همگانی تأثیر معناداری نداشتند. شبکههای اجتماعی بر بازاریابی اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، با توجه به نتایج تحقیق، میتوان گفت که شبکههای اجتماعی بر توسعه ورزش همگانی از طریق بازاریابی اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارد. به مسئولین ورزش کشور توصیه میشود از ظرفیتهای بازاریابی اجتماعی در رابطه بین شبکههای اجتماعی و توسعه ورزش همگانی استفاده نمایند.
Hussain, Gh., Naz, T., Shahzad, N., & Bajwa, M. J. (2021). Social Media Marketing in Sports and using social media platforms for sports fan engagement, Journal of Contemporary Issues in Business and Government, Vol. 27, No. 06, 2021 https://cibg.org.au/ P-ISSN: 2204-1990; E-ISSN: 1323-6903 DOI: 10.47750/cibg.2021.27.06.117 1460