اثربخشی آموزش بازیهای بومی- محلی با روشهای غیرخطی و سنتی بر تواناییهای شناختی و اجتماعی کودکان 11-10 ساله | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 10، دوره 17، شماره 60، تابستان 1404، صفحه 51-70 اصل مقاله (577.5 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2023.12605.2026 | ||
| نویسندگان | ||
| مینا کشاورز1؛ حسن محمدزاده* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ایران | ||
| 2استاد گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای بومی-محلی با روشهای آموزشی قیودمحور و تدریس بازی برای فهمیدن بر تواناییهای شناختی و اجتماعی دانشآموزان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که بهصورت علّی-مقایسهای و به شکل میدانی انجام شد. پنجاه و پنج دانشآموز دختر (10±1 سال) بهصورت تصادفی به چهار گروه قیودمحور، تدریس بازی برای فهمیدن، ترکیب رویکرد قیودمحور و تدریس بازی برای فهمیدن و گروه سنتی تقسیم شدند. آزمودنیها به مدت 12 هفته، هر هفته سه جلسه یکساعته مطابق رویکرد آموزشی گروه خود به تمرین پرداختند. از نرمافزار کاگلب و مقیاس توانمندیهای اجتماعی-هیجانی و تابآوری بهترتیب برای ارزیابی توانایی شناختی و اجتماعی کودکان استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس مرکب تفاوت معناداری را بین پیشآزمون و پسآزمون گروه ترکیبی در توانایی شناختی و اجتماعی نشان داد؛ به طوری که میتوان گفت احتمالاً 66 درصد از تغییرات در توانایی شناختی و 75 درصد از تغییرات در تونایی اجتماعی کودکان تحتتأثیر آموزش آنها براساس رویکرد ترکیبی بوده است؛ درحالیکه در آموزش سنتی در متغیرهای مذکور تأثیر معناداری مشاهده نشد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که استفاده از رویکرد قیودمحور و تدریس بازی برای فهمیدن میتواند توانایی شناختی و اجتماعی کودکان را به طور همزمان بهبود بخشد. مطالعه حاضر نشان میدهد که مدلهای آموزش قیودمحور و تدریس بازی برای فهمیدن درقالب بازیهای بومی-محلی روش تمرینی مناسبی برای ارتقای تواناییهای شناختی و اجتماعی در دانشآموزان هستند و بهنظر میرسد این رویکردها قابلیت انتقال به سایر مقاطع تحصیلی را دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازیهای سنتی؛ ترکیب رویکردها؛ توانایی شناختی؛ توانایی اجتماعی؛ دانشآموزان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 982 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,222 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,310,851 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,557,302 |