تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,505,132 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,184 |
اثربخشی آموزش بازیهای بومی- محلی با روشهای غیرخطی و سنتی بر تواناییهای شناختی و اجتماعی کودکان 11-10 ساله | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2023.12605.2026 | ||
نویسندگان | ||
مینا کشاورز1؛ حسن محمدزاده* 2 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ایران | ||
2استاد گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای بومی-محلی با روشهای آموزشی قیودمحور و تدریس بازی برای فهمیدن بر تواناییهای شناختی و اجتماعی دانشآموزان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهتجربی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که بهصورت میدانی انجام شد. پنجاه و پنج دانشآموز دختر (10-11 سال) بهصورت تصادفی به چهار گروه قیود محور، تدریس بازی برای فهمیدن، ترکیب رویکرد قیودمحور و تدریس بازی برای فهمیدن و گروه سنتی تقسیم شدند. آزمودنیها به مدت 12 هفته، هر هفته 3 جلسه یک ساعته مطابق رویکرد آموزشی گروه خود به تمرین پرداختند. از نرمافزار کاگلب و مقیاس توانمندیهای اجتماعی-هیجانی و تابآوری به ترتیب برای ارزیابی توانایی شناختی و اجتماعی کودکان استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس مرکب تفاوت معناداری را بین پیشآزمون و پسآزمون گروه ترکیب رویکرد قیودمحور و تدریس بازی برای فهمیدن در توانایی شناختی و اجتماعی نشان داد. بنابراین، با توجه به مقادیر اثر اندازه، میتوان گفت که احتمالاً 66% و 75% از تغییرات در توانایی شناختی و اجتماعی کودکان تحت تأثیر آموزش آنها بر اساس رویکرد ترکیبی بوده است. درحالیکه در آموزش سنتی در متغیرهای مربوطه تأثیر معناداری مشاهده نشد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که استفاده از رویکردهای غیرخطی میتواند توانایی شناختی و اجتماعی کودکان را به طور همزمان بهبود بخشد و لازم است از معلمان ورزش برای اجرای مؤثر رویکردهای ترکیبی در محیط مدرسه حمایت شود تا بتوانند آگاهانه یادگیرنده را به فکرکردن درباره نحوه برقراری ارتباط و مسائل شناختی سوق دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای سنتی؛ ترکیب رویکردها؛ توانایی شناختی؛ توانایی اجتماعی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 590 |