تأثیر تمرینات ادراک بینایی بر ادراک عمق کودکان دارای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 1، دوره 15، شماره 53، مهر 1402، صفحه 17-32 اصل مقاله (578.28 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2021.7927.1825 | ||
| نویسندگان | ||
| رضا شادفر* 1؛ محمود شیخ2؛ محبوبه غیور3 | ||
| 1دانشجوی دکترای رفتار حرکتی دانشگاه تهران، تهران. | ||
| 2استاد تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران. | ||
| 3استادیار تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران | ||
| چکیده | ||
| اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی یکی از رایجترین اختلالات دوران کودکی است که توجه روانشناسان و روانپزشکان را به خود جلب کرده است. ویژگیهای اصلی این اختلال شامل: ناتوانی در مهار رفتار حرکتی، نارسایی توجه یادگیری، پرخاشگری، مشکلات تحصیلی، برانگیختی، بیقراری حرکتی میباشد. این پژوهش باهدف تأثیر تمرینات ادراک بینایی بر ادراک عمق کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی صورت گرفت. به همین منظور تعداد ۲۴ کودک پسر مراجعهکننده به کلینیک در دامنه سنی 6 تا 12 ساله به صورت در دسترس انتخاب شدند و بر اساس اهداف پژوهش، آزمودنیها بهصورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند.. یافتههای این پژوهش نشان داد که یک دوره تمرینات ادراک بینایی تأثیر معناداری بر کاهش علائم اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی دارد. برای یافتن جایگاه تفاوت بین گروهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروه تمرینات بینایی در مقایسه با گروه کنترل در کاهش اختلال توجه_ بیش فعالی تفاوت معناداری وجود دارد (P≤0/05). با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجهگیری کرد که میتوان از تمرینات ادراک بینایی بهمثابه روشی مفید در کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی استفاده و یا حداقل یکی از این روشها و نیز ترکیب با دیگر روشهای موجود در درمان این کودکان به کار گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نارسایی توجه - بیش فعالی؛ تمرینات بینایی؛ ادراک عمق | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 592 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,019,058 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,413,683 |