تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,725 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,231 |
رابطة بین سطح هوشبهر با عوامل آمادگی جسمانی دانش آموزان کم توان ذهنی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 10، اسفند 1393، صفحه 69-74 اصل مقاله (135.22 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
فریبا محمدی* 1؛ رضا رجبی2؛ محمد حسین علیزاده2؛ سید محمد کاظم واعظ موسوی3 | ||
1استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
2دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطة بین سطح هوشبهر با عوامل آمادگی دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است که در آن تعداد 355 دانشآموز کمتوان ذهنی (160 پسر و 195 دختر) در دامنة سنی 22-16 سال، از بین کلیة دانشآموزان کمتوان ذهنی مدارس دارای مقاطع پیشحرفهای و حرفهای شهر تهران (1663 نفر) انتخاب شدند. برای اندازهگیری عوامل آمادگی جسمانی از مجموعه آزمون یوروفیت ویژه استفاده شد. سطح هوشبهر و سوابق پزشکی دانشآموزان نیز از پروندههای تحصیلی، مشاوره، و سلامت آنان استخراج شد. نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بهجز انعطافپذیری، بین سطوح هوشبهر با سایر عوامل آمادگی جسمانی در دانشآموزان کمتوان ذهنی ارتباط معناداری وجود دارد؛ بدینمعناکه دانشآموزانی که سطح هوشبهر بالاتری دارند از تعادل، استقامت عضلانی، قدرت، سرعت، و استقامت قلبی ـ تنفسی بالاتری برخوردارند. پیشنهاد میشود در آموزش هر نوع فعالیت بدنی و ورزشی، و همچنین در طراحی برنامههای تمرینی، توانمندیهای افراد در سطوح مختلف هوشبهر مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی جسمانی؛ دانشآموزان کمتوان ذهنی؛ هوشبهر | ||
مراجع | ||
Vuijk, P. J., Hartman, E., Scherder, E., & Visscher, C. (2010). Motor performance of children with mild intellectual disability and borderline intellectual functioning. Journal of Intellectual Disability Research, 54, 955–965. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,720 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,160 |