تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,505,852 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,188 |
اثر تغییرات انگیزشی و تمرینات بینایی بر مهارتهای بینایی، موج آلفا و یادگیری مهارت گلف | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2020.8989.1892 | ||
نویسندگان | ||
معصومه پروانه* 1؛ حسن محمدزاده2 | ||
1دانشگاه ارومیه-دانشکده علوم ورزشی | ||
2هیات علمی دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
انگیزش باعث میشود انسانها با افزایش توجه، تسهیل حرکات بدنی سریعتر و تقویت رفتارهایی که منجر به دستیابی به هدف میشود، به اهداف مورد نظر خود دست یابند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تغییرات انگیزشی و تمرینات بینایی بر مهارت-های بینایی، موج آلفا و یادگیری مهارت گلف بود. 60 دانشجوی دختر با میانگین (سن 3/2±2/22) سال در یک طرح تحقیق نیمه تجربی حاوی پیشآزمون و پسآزمون شرکت کردند. آزمودنیها پس از اجرای پیشآزمون به طور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. جهت مداخله در گروههای آزمایشی از مداخلات رفتاری محیط حامی نیاز و تمرینات بینایی ریون و گیبور استفاده شد. قبل و بعد از برنامه تمرینی، آزمونهای بینایی (حرکات ساکادی، هماهنگی چشم - دست و بینایی پیرامونی) از آزمودنیها به عمل آمد. موج آلفا با استفاده از دستگاه نوروفیدبک دو کاناله ثبت شد. عملکرد شرکتکنندگان نیز به صورت خطای شعاعی ضربات پات گلف ثبت شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین چهار گروه در نمرات پسآزمون مهارتهای بینایی، آلفا و عملکرد تفاوت معناداری وجود داشت (05/0< p). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی بیانگر اثربخشی بهتر و بیشتر مداخلات رفتاری حامی نیاز به همراه تمرینات بینایی بر مهارتهای بینایی، موج آلفا و عملکرد گلف بود. یافتههای اخیر از ادبیات پژوهشی در این زمینه حمایت میکند که انگیزش ناشی از محیط حامی- نیاز از طریق رضایت از نیازهای اساسی روانشناختی به همراه تمرینات بینایی با محدود کردن دامنه توجه بر پردازش بینایی و تمرکز توجه به محرکهای بینایی مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط حامی – نیاز؛ تمرینات بینایی؛ مهارتهای بینایی؛ موج آلفا؛ عملکرد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 343 |