تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 302 |
تعداد مقالات | 3,811 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,201,646 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,655,141 |
بررسی نقش استراتژیهای آموزشی یادگیری حرکتی در بهبود خلاقیت تیمی فوتبالیستهای مبتدی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2020.9208.1903 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد محمدی اورنگی1؛ رسول یاعلی* 2؛ عباس بهرام3؛ محمدتقی اقدسی4 | ||
1گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران | ||
2رفتار حرکتی، تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
3عضو هیات علمی-گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی | ||
4عضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
خلاقیت یکی از مهمترین متغیرهایی است که موفقیت ورزشی یک فرد را تضمین میکند و همچنین برای ادامه فعالیت بدنی در افراد مبتدی مهم است. هدف این مطالعه نقش استراتژیهای آموزشی یادگیری حرکتی بر خلاقیت تیمی فوتبالیستهای مبتدی بود. شرکتکنندگان این مطالعه 66 نفر از دانشجویان پسر دانشگاههای تهران بودند (49/27±68/2) که داوطلبانه در این مطالعه شرکت داشتند. همه آنها مبتدی بودند که با نظر متخصص این موضوع تائید شد. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در گروههای آموزش خطی، غیرخطی و افتراقی جایداده شدند و به مدت سه ماه هر هفته دو جلسه تمرین کردند. هر گروه توسط مربی خاص خودش تمرین داده شد. پس از مداخلات هر گروه یک بازی انجام دادند و خلاقیت شرکتکنندگان با تحلیل فیلم و نظر دو متخصص بررسی شد. نتایج با توجه به نادر بودن اعمال شناساییشده بهصورت توصیفی گزارششده است. یافتهها نشان میدهد خلاقیت گروهی که به روش غیرخطی تمرین کردند بیشتر از دو گروه دیگر است و همچنین خلاقیت گروه افتراقی بیشتر از گروه خطی بود. این نتایج با استناد به دیدگاه پویایی بومشناختی استفاده از دستکاری قیود را برای ارتقا خلاقیت تیمی به خاطر اکتشافی بودن و کمک به حل چالشهای حرکتی مفید میداند و برای مربیان، معلمان و مدرسان تربیتبدنی توصیه میشود. البته استفاده ازاینروش نیاز به تخصص و خلاقیت خود مربی هم دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت تیمی؛ روش خطی؛ روش غیرخطی؛ یادگیری افتراقی؛ فوتبال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 395 |