ارتباط بین فراهمسازی در محیط خانه با رشد حرکتی و اجتماعی کودکان 7-10 سال: تابعی از نظریه بومشناختی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 6، دوره 14، شماره 48، تابستان 1401، صفحه 137-160 اصل مقاله (566.39 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2021.9737.1931 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا فتحی رضایی* ؛ سیما فتاحی؛ سید حجت زمانی ثانی | ||
| دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| تأثیرات محیطی از عوامل حیاتی برای رشد و نمو مطلوب کودکان میباشد. لذا به دلیل اهمیت فراهمسازهای محیطی در زمینة رشد کودکان، هدف پژوهش حاضر، ارتباط بین فراهمسازی در محیط خانه با رشد حرکتی و اجتماعی کودکان 7 تا 10 سال مدارس مناطق 1 و 3 شهر تبریز براساس نظریه بومشناختی بود. تعداد 81 کودک به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش امتیاز فراهمسازها در محیط خانه، رشد حرکتی و رشد اجتماعی کودکان، به ترتیب از پرسشنامة فراهمسازهای رشد حرکتی درشت AGMDQ-1 (1985)، آزمون تبحر حرکتی برونینکس-اوزرتسکی (1978) و مقیاس رشد اجتماعی وایلند (1953) استفاده شد. نتایج به دست آمده از رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که بین فراهمسازی در محیط خانه و متغیرهای رشد حرکتی شامل: مهارتهای حرکتی درشت (27/3= (76و4)F و 01/0=P)، مهارتهای حرکتی ظریف (81/4= (76و4)F و 002/0=P) و هماهنگی اندام فوقانی (45/3= (76و4)F و 01/0=P) و رشد اجتماعی (34/3= (76و4)F و 01/0=P) کودکان رابطة معناداری وجود دارد و عاملهای فراهمساز محیطی توانستند این متغیرها را پیشبینی کنند. بنابراین میتوان با تقویت فراهمسازهای محیطی، رشد کودکان را در این متغیرها تسهیل و تقویت کرد. برهمین اساس پیشنهاد میشود در دوران حساس کودکی، والدین، مربیان و مراکز آموزشی به اهمیت فضای بازی کودکان و فراهمسازی محیط آنان بیش از پیش توجه کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فراهمسازها؛ مهارتهای حرکتی ظریف؛ مهارتهای حرکتی درشت؛ هماهنگی اندام فوقانی؛ رشد اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,669 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 821 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,222 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,305,663 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,554,463 |