رضایی, فاطمه, جواد موتاب, مبینا, ژولی, زهرا. (1401). اثربخشی ترکیب حرکت و قصه گویی بر مهارت حرکتی و اضطراب کودکان با اختلال هماهنگی رشدی در دوران قرنطینه. , 14(48), 83-108. doi: 10.22089/mbj.2022.11617.1998
فاطمه رضایی; مبینا جواد موتاب; زهرا ژولی. "اثربخشی ترکیب حرکت و قصه گویی بر مهارت حرکتی و اضطراب کودکان با اختلال هماهنگی رشدی در دوران قرنطینه". , 14, 48, 1401, 83-108. doi: 10.22089/mbj.2022.11617.1998
رضایی, فاطمه, جواد موتاب, مبینا, ژولی, زهرا. (1401). 'اثربخشی ترکیب حرکت و قصه گویی بر مهارت حرکتی و اضطراب کودکان با اختلال هماهنگی رشدی در دوران قرنطینه', , 14(48), pp. 83-108. doi: 10.22089/mbj.2022.11617.1998
رضایی, فاطمه, جواد موتاب, مبینا, ژولی, زهرا. اثربخشی ترکیب حرکت و قصه گویی بر مهارت حرکتی و اضطراب کودکان با اختلال هماهنگی رشدی در دوران قرنطینه. , 1401; 14(48): 83-108. doi: 10.22089/mbj.2022.11617.1998
اثربخشی ترکیب حرکت و قصه گویی بر مهارت حرکتی و اضطراب کودکان با اختلال هماهنگی رشدی در دوران قرنطینه
هدف از پژوهش حاضرتعیین اثر بخشی ترکیب حرکت و قصه گویی بر مهارت حرکتی و اضطراب کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در دوران قرنطینه بود. روش پژوهش آزمایشی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کودکان پیش دبستانی با میانگین سنی 5/1±3/6 دارای اختلال هماهنگی رشدی شهر دزفول در مرحله پنجم قرنطینه (تابستان 1400) بود که 36 نفر از آنها به روش هدفمند انتخاب و پس از اجرای پیش آزمون به روش تصادفی ساده در سه گروه قصه گویی، حرکتی، ترکیب حرکت و قصه گویی تقسیم شدند. گروه ها به مدت 12هفته، دو جلسه در هفته مطابق با روش آموزشی تمرین کردند و در پایان هفته 12 پس آزمون انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی (2007)، آزمون رشد حرکتی درشت ویرایش دوم (الریخ، 2000) و مقیاس اضطراب اسپنس (2001) بود. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس عاملی بااندازه گیری مکرر در سطح معنی داری P≤0.05 تحلیل شد. نتایج نشان داد که روش حرکت و قصه گویی در بهبود مهارت بنیادی درشت و اضطراب کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تاثیرگذار و در گروه ترکیب حرکت وقصه گویی بهبود مهارت حرکتی بیشتر ازبقیه گروه ها بوده، همچنین میزان اضطراب به مقدار مشابهی در هر سه گروه کاهش یافته است. در نتیجه حرکت و قصه گویی به عنوان روشی غیر دارویی، نوین، آسان، در دسترس و مناسب برای بهبود مشکلات حرکتی واضطراب کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی مورد استفاده قرار بگیرد.
Salman Z, Sheikh M, Seif Naraghi M, Arab Ameri E, Aghapour The effect of perceptual-motor exercises on improving the motor abilities of students with developmental coordination disorder in elementary school in Tehran. Development and Motor-Sports Learning. 2002;2(8):47-63. (In Persian).
Eyre E, Clark C, Tallis J, Hodson D, Lowton-Smith S, Nelson C, et al. The effects of combined movement and storytelling intervention on motor skills in south Asian and White children aged 5–6 years living in the United Kingdom. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020; 17(10): 3391-3402.
Abbasian R, Rafiee S, Namazizadeh M, Tojari F. Effect of cognitive rehabilitation and purposeful-movement plays on working memory among children with developmental coordination Journal of Rehabilitation Medicine. 2019;9(2):287-97. (In Persian).