اثربخشی ترکیب حرکت و قصه گویی بر مهارت حرکتی و اضطراب کودکان با اختلال هماهنگی رشدی در دوران قرنطینه | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 4، دوره 14، شماره 48، تیر 1401، صفحه 83-108 اصل مقاله (695.67 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2022.11617.1998 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه رضایی* 1؛ مبینا جواد موتاب2؛ زهرا ژولی3 | ||
| 1هیات علمی دانشگاه سمنان | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه سمنان | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگا ه شاهرود | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضرتعیین اثر بخشی ترکیب حرکت و قصه گویی بر مهارت حرکتی و اضطراب کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در دوران قرنطینه بود. روش پژوهش آزمایشی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کودکان پیش دبستانی با میانگین سنی 5/1±3/6 دارای اختلال هماهنگی رشدی شهر دزفول در مرحله پنجم قرنطینه (تابستان 1400) بود که 36 نفر از آنها به روش هدفمند انتخاب و پس از اجرای پیش آزمون به روش تصادفی ساده در سه گروه قصه گویی، حرکتی، ترکیب حرکت و قصه گویی تقسیم شدند. گروه ها به مدت 12هفته، دو جلسه در هفته مطابق با روش آموزشی تمرین کردند و در پایان هفته 12 پس آزمون انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی (2007)، آزمون رشد حرکتی درشت ویرایش دوم (الریخ، 2000) و مقیاس اضطراب اسپنس (2001) بود. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس عاملی بااندازه گیری مکرر در سطح معنی داری P≤0.05 تحلیل شد. نتایج نشان داد که روش حرکت و قصه گویی در بهبود مهارت بنیادی درشت و اضطراب کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تاثیرگذار و در گروه ترکیب حرکت وقصه گویی بهبود مهارت حرکتی بیشتر ازبقیه گروه ها بوده، همچنین میزان اضطراب به مقدار مشابهی در هر سه گروه کاهش یافته است. در نتیجه حرکت و قصه گویی به عنوان روشی غیر دارویی، نوین، آسان، در دسترس و مناسب برای بهبود مشکلات حرکتی واضطراب کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی مورد استفاده قرار بگیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قصه گویی؛ اضطراب؛ مهارت حرکتی درشت؛ مجازی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 639 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,021,176 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,414,272 |