رسولی, آتیه, نمازی زاده, مهدی, شمس, امیر. (1401). تأثیر فعالیت هوازی با شدت کم و متوسط بر کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی. , 14(48), 63-82. doi: 10.22089/mbj.2020.9483.1916
آتیه رسولی; مهدی نمازی زاده; امیر شمس. "تأثیر فعالیت هوازی با شدت کم و متوسط بر کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی". , 14, 48, 1401, 63-82. doi: 10.22089/mbj.2020.9483.1916
رسولی, آتیه, نمازی زاده, مهدی, شمس, امیر. (1401). 'تأثیر فعالیت هوازی با شدت کم و متوسط بر کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی', , 14(48), pp. 63-82. doi: 10.22089/mbj.2020.9483.1916
رسولی, آتیه, نمازی زاده, مهدی, شمس, امیر. تأثیر فعالیت هوازی با شدت کم و متوسط بر کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی. , 1401; 14(48): 63-82. doi: 10.22089/mbj.2020.9483.1916
تأثیر فعالیت هوازی با شدت کم و متوسط بر کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی
1کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2دانشیار دانشگاه تهران
3پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت هوازی با شدت کم و متوسط بر کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی (ای.دی.اچ.دی) انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 20 دختر 7 تا 12 سال مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی از دبستانی در منطقه 6 شهر تهران بود که به صورت در دسترس انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه فعالیت هوازی با شدت کم و متوسط تقسیم شدند. جهت بررسی کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون از آزمون های استروپ و برج لندن استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری آزمون تحلیل واریانس یکراهه ، آزمون تعقیبی توکی و آزمون لِوین (برای تجانس واریانسها) استفاده شد. نتایج نشان داد گروه فعالیت هوازی با شدت متوسط دارای عملکرد بهتری در متغیرهای مورد مطالعه نسبت به گروه فعالیت هواری با شدت کم بودند (P<0.05). نتایج پژوهش حاضر تاثیرات مفید فعالیت هوازی با شدت متوسط بر کارکردهای اجرایی و توجه انتخابی کودکان را تایید و پیشنهاد می شود پژوهشگران، معلمان و دستاندکاران سلامت جامعه از این روش تمرینی جهت بهبود کارکردهای اجرایی و شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی (ای.دی.اچ.دی) استفاده نمایند.