پارسا, سارا, واعظ موسوی, سید محمد کاظم, باقرلی, ژاله. (1402). مقایسه دیدمحیطی و زمان واکنش ساده و انتخابی بین رانندگان خبره و تازه کار. , 15(52), 43-68. doi: 10.22089/mbj.2022.11780.2005
سارا پارسا; سید محمد کاظم واعظ موسوی; ژاله باقرلی. "مقایسه دیدمحیطی و زمان واکنش ساده و انتخابی بین رانندگان خبره و تازه کار". , 15, 52, 1402, 43-68. doi: 10.22089/mbj.2022.11780.2005
پارسا, سارا, واعظ موسوی, سید محمد کاظم, باقرلی, ژاله. (1402). 'مقایسه دیدمحیطی و زمان واکنش ساده و انتخابی بین رانندگان خبره و تازه کار', , 15(52), pp. 43-68. doi: 10.22089/mbj.2022.11780.2005
پارسا, سارا, واعظ موسوی, سید محمد کاظم, باقرلی, ژاله. مقایسه دیدمحیطی و زمان واکنش ساده و انتخابی بین رانندگان خبره و تازه کار. , 1402; 15(52): 43-68. doi: 10.22089/mbj.2022.11780.2005
مقایسه دیدمحیطی و زمان واکنش ساده و انتخابی بین رانندگان خبره و تازه کار
1گروه رفتارحرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه امام حسین، تهران، ایران
3گروه رفتار حرکتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه دیدمحیطی و زمان واکنش ساده و انتخابی بین رانندگان خبره و تازه کار بود. تعداد 15 رانندۀ خبره و 15 رانندۀ تازه کار به طور داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت کردند. دیدمحیطی، زمان واکنش ساده و زمان واکنش انتخابی رانندگان توسط دستگاه وینا اندازه گیری شد. برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج تفاوت معناداری بین قابلیت های دیدمحیطی، زمان واکنش ساده، و زمان واکنش انتخابی افراد خبره و تازه کار نشان داد. افراد خبره در این قابلیت ها نسبت به افراد مبتدی به طور معناداری عملکرد بهتری داشتند. بین قابلیت دیدمحیطی رانندگان خبره با زمان واکنش ساده و انتخابی آنان در عملکردهای صحیح همبستگی وجود داشت. بررسی شیب خط رگرسیون نیز نشان داد که دیدمحیطی می تواند پیش بینی کننده زمان واکنش ساده و انتخابی در رانندگان خبره باشد. بنابراین توصیه می شود برای ارزیابی توانایی های دیدمحیطی، زمان واکنش ساده و انتخابی رانندگان خبره، انتخاب رانندگان خبره با مقاصد ورزشی، و حتی برای آزمون های رانندگی از این آزمون ها استفاده شود.
Williams AM, Davids K, Williams JG. Visual perception and action in sport. London, E& FN Spon. 2005.
Schmidt RA, Wrisberg C. Motor learning and performance: a problem- based learning approach. Namazizadeh M,VaezMousavi M. Tehran: 9th ed SAMT; 2020 (in Persian).
Schmidt RA, Lee TD. Motor control and learning. HemayatTalab R, Ghasemi A. 4th ed. Tehran: Elmo Harekat; 2015 (in Persian).