11. دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی ، واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2گروه مدیریت ورزشی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3گروه مدیریت ورزشی ، واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
4گروه مدیریت ورزشی ، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تدوین الگوی پارادایمی راهبردهای توسعه سواد بدنی دانشآموزان پایه اول مقطع ابتدایی پسران در مدارس دولتی ایران بود. تحقیق حاضر به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد میباشد. استراتژی تحقیق تحلیل محتوی پنهان و روش اجرا بهصورت میدانی بود. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار مکس کیو دی ای ویرایش 2020 استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، اساتید مدیریت ورزشی، رفتار حرکتی و دبیران خبره حوزه سواد حرکتی در آموزش و پروش بودند که به روش نمونهگیری گلوله برفی تعداد 25 نفر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. چهار راهبرد اصلی شامل راهبردهای فنی و تخصصی (شامل مفاهیم دانشگاهها، برنامهریزی در سطح کلان برای فرهنگسازی، اجرای برنامههای تعاملی کودک و خانواده)، راهبردهای سیاسی و اجتماعی (شامل دو مقوله فرعی دولت و رسانه)، راهبردهای مدیریتی شامل (شامل سه مقوله فرعی وزارت ورزش و جوانان، شهرداریها و مراکز عمومی، نقش آموزش و پرورش)، راهبردهای محیطی (شامل سه مقوله فرعی نقش خانواده، معلم ورزش و مربی ورزشی) کشف و احصاء گردید. آموزش سواد حرکتی به کودکان کمک میکند تا رفتارهای با انگیزه ذاتی را ایجاد کنند و ابزارهای لازم برای داشتن شیوه زندگی فعال فیزیکی را در طول زندگی خود داشته و در نهایت کیفیت زندگی و رفاه آنها و همچنین افزایش شناخت و خودآگاهی فرد از بدن و حرکت افزایش یابد.