تدوین الگوی پارادایمی راهبردهای توسعه سواد بدنی دانشآموزان پایه اول مقطع ابتدایی پسران در مدارس دولتی ایران | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| دوره 10، شماره 28، آذر 1401، صفحه 17-48 اصل مقاله (1.14 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2022.13453.2300 | ||
| نویسندگان | ||
| عباس صادقپور1؛ مهرداد محرم زاده* 2؛ مسعود ایمانزاده3؛ نسرین عزیزیان کهن4 | ||
| 11. دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی ، واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
| 2گروه مدیریت ورزشی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
| 3گروه مدیریت ورزشی ، واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
| 4گروه مدیریت ورزشی ، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از تحقیق حاضر تدوین الگوی پارادایمی راهبردهای توسعه سواد بدنی دانشآموزان پایه اول مقطع ابتدایی پسران در مدارس دولتی ایران بود. تحقیق حاضر به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد میباشد. استراتژی تحقیق تحلیل محتوی پنهان و روش اجرا بهصورت میدانی بود. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار مکس کیو دی ای ویرایش 2020 استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، اساتید مدیریت ورزشی، رفتار حرکتی و دبیران خبره حوزه سواد حرکتی در آموزش و پروش بودند که به روش نمونهگیری گلوله برفی تعداد 25 نفر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. چهار راهبرد اصلی شامل راهبردهای فنی و تخصصی (شامل مفاهیم دانشگاهها، برنامهریزی در سطح کلان برای فرهنگسازی، اجرای برنامههای تعاملی کودک و خانواده)، راهبردهای سیاسی و اجتماعی (شامل دو مقوله فرعی دولت و رسانه)، راهبردهای مدیریتی شامل (شامل سه مقوله فرعی وزارت ورزش و جوانان، شهرداریها و مراکز عمومی، نقش آموزش و پرورش)، راهبردهای محیطی (شامل سه مقوله فرعی نقش خانواده، معلم ورزش و مربی ورزشی) کشف و احصاء گردید. آموزش سواد حرکتی به کودکان کمک میکند تا رفتارهای با انگیزه ذاتی را ایجاد کنند و ابزارهای لازم برای داشتن شیوه زندگی فعال فیزیکی را در طول زندگی خود داشته و در نهایت کیفیت زندگی و رفاه آنها و همچنین افزایش شناخت و خودآگاهی فرد از بدن و حرکت افزایش یابد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارتهای ورزشی؛ فعالیتهای بدنی؛ مهارتهای بنیادین؛ آموزشوپرورش؛ ورزش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 784 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 494 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,044,207 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,421,576 |