تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,506,716 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,352 |
تأثیر دستکاری فاصله و عرض هدف بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال: با تاکید بر شاخص دشواری | |
رفتار حرکتی | |
مقاله 2، دوره 7، شماره 19، فروردین 1394، صفحه 33-50 اصل مقاله (681.23 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
نویسندگان | |
علی خیراندیش* 1؛ روح الله طالبی2؛ حمید رضا طاهری3 | |
1عضو هیات علمی/دانشگاه صنعتی بیرجند | |
2دانشجوی دکترا دانشگاه فردوسی مشهد | |
3دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد | |
چکیده | |
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش شاخص دشواری در یادگیری مهارت حرکتی بود. بهویژه فرض شد که نسبت فاصله ـ عرض هدف (ID) که عامل مشهودی در زمان حرکت است میتواند عامل تعینکنندهای در یادگیری حرکتی باشد و هنگامی که نسبت فاصله ـ عرض هدف حفظ میشود یادگیری بالاتری به نسبت زمانیکه فقط یک عامل تغییر میکند انجام میگیرد. بدین منظور در این پژوهش، 71 پسر 9 تا 12 ساله که هیچگونه سابقه در زمینه بسکتبال نداشتند در 9 گروه به تمرین پرتاب آزاد بسکتبال با شاخصهای دشواری مختلف (شاخصهای دشواری یکسان، سادهتر و سختتر از شرایط استاندارد) پرداختند. پس از اجرای 200 کوشش در قالب 10 بلوک 20 کوششی، آزمون انتقال با فاصله و عرض هدف استاندارد از شرکتکنندگان بهعمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس بر نمرات آزمون انتقال گروهها نشان از یادگیری بهتر در گروههایی که با شاخص دشواری ثابت تمرین کرده بودند داشت. چنین استنباط میشود که نسبت فاصله ـ عرض هدف در بهدست آوردن راهبرد کنترلی که در طول تمرین بهکار میرود موثر میباشد. از نتایج این پژوهش بهنظر میرسد شاخص دشواری و حفظ این نسبت ها، عامل موثری در افزایش میزان یادگیری میباشد. پیشنهاد میشود مربیان برای افزایش میزان یادگیری با حفظ شاخص دشواری تکلیف، به آموزش مهارت بپردازند. | |
کلیدواژهها | |
شاخص دشواری؛ یادگیری؛ مهارت حرکتی؛ پرتاب آزاد بسکتبال | |
مراجع | |
1) Schmidt R A. A schema theory of discrete motor skill learning. Psychol Rev. 1975;82(4):225.
|
|
2) Turvey M. Preliminaries to a theory of action with reference to vision. Perceiving, Acting and Knowing. 1977:65-211.
|
|
3) Shapiro D. Bilateral transfer of a motor program. annual meeting of the American Alliance for health, physical education and recreation. Seattle. WA; 1977.
|
|
4) Kwon O S, Zelaznik H N, Chiu G, Pizlo Z. Human motor transfer is determined by the scaling of size and accuracy of movement. J Motor Behav. 2010;43(1):15-26.
|
|
5) Newell K M. Schema theory (1975): Retrospectives and prospective. Res Q Exercise Sport. 2003;74(4):8-383.
|
|
6) Schmidt R A. Motor schema theory after 27 years: Reflections and implications for a new theory. Res Q Exercise Sport. 2003;74(4):75-366.
|
|
7) Sherwood D E, Lee T D. Schema theory: Critical review and implications for the role of cognition in a new theory of motor learning. Res Q Exercise Sport. 2003;74(4):82-376.
|
|
8) Wright C E. Generalized motor programs: Reexamining claims of effector independence in writing.. Motor representation and control. 1990, 294-320.
|
|
9) Viviani P, Schneider R. A developmental study of the relationship between geometry and kinematics in drawing movements. J Exp Psychol: Human Perception and Performance. 1991;17(1):198.
|
|
10) Gentner D R. Timing of skilled motor performance: Tests of the proportional duration model. Psychological Review. 1987;94(2):255.
|
|
11) Heuer, Herbert. "Invariant relative timing in motor-program theory." Advances in psychology 81 (1991): 37-68.
|
|
12) Heuer H, Schmidt R A. Transfer of learning among motor patterns with different relative timing. J Exp Psychol: Human Perception and Performance. 1988;14(2):241.
|
|
13) Hacker, W. (1974). Anforderungen an Regulation und Zeitbedarf bei gef¨uhrten Bewegungen: Zur G¨ultigkeit des Derwort—Von Weizs¨ackerschen Gesetzes der konstanten Figurzeit [Accuracy constraints and required duration for guided movements: The validity of Derwort-Von Weizs¨acker’s isochrony principle]. Zeitschrift f¨ur Psychologie, 182, 307–37.
|
|
14) Fitts P M. The information capacity of the human motor system in controlling: The amplitude of movement. J Exp Psychol. 1954;47(6):381.
|
|
15) Drury C G. Application of Fitts' Law to foot-pedal design. Human Factors: The J HF Ergo Soc. 1975;17(4):73-368.
|
|
16) Langolf G, Hancock W M. Human performance times in microscope work. Alie Transactions. 1975;7(2):7-110.
|
|
17) Guiard Y. The problem of consistency in the design of Fitts' law experiments: Consider either target distance and width or movement form and scale. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems; 2009: ACM. New York, NY, USA.
|
|
18) Sleimen-Malkoun R, Temprado J J, Huys R, Jirsa V, Berton E. Is Fitts’ law continuous in discrete aiming? Plos One. 2012;7(7):41-190.
|
|
19) Okazaki V, Lamas L, Okazaki F, Rodacki A. Efeito da distância sobre o arremesso no basquetebol desempenhado por crianças. Motricidade. 2013;9(2):62-73.
|
|
20) Bernstein, N A. On dexterity and its development. In Latash M L & Turvey M T (Eds). Dexterity and it’s development. Mahwah N J. Erlbaum Publishers;1996:1-244.
|
|
21) Magill R A, Anderson D. Motor learning and control: Concepts and applications. New York: McGraw-Hill; 2007.
|
|
22) رستمی ربابه، واعظ موسوی محمدکاظم، بهرام عباس. تاثیر تصویرسازی شناختی و انگیزشی همراه با تمرین بدنی بر عملکرد و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال. علوم حرکتی و ورزش.1389؛(14): 50ـ35. |
|
23) Kovacs A, Buchanan J J, Shea C H. Perception of index of difficulty: Influences on control structure and performance. J Sport Exercise Psy; 2007. Human Hinetics Publ inc 1607 n market st, po box 5076. USA: Champaign, il 61820-2200.
|
|
24) Debicki D, Gribble P, Watts S, Hore J. Kinematics of wrist joint flexion in overarm throws made by skilled subjects. Exp Brain Res. 2004;154(3):94-382.
|
|
25) Soechting J, Lacquaniti F. Invariant characteristics of a pointing movement in man. J Neurosci. 1981;1(7):20-710.
|
|
26) Hollerbach J M, Flash T. Dynamic interactions between limb segments during planar arm movement. Biol Cybern. 1982;44(1):67-77.
|
|
27) Newell K. Coordination, control and skill. Adv Psych. 1985;27:295-317.
|
|
28) Turvey M T. Coordination. A M Psychol. 1990;45(8):938.
|