تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,195 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,734,692 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,711,410 |
ارائه مدل توسعه سرمایه اجتماعی بواسطه داوطلبی در ورزش دانش آموزی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2022.11848.2197 | ||
نویسندگان | ||
حمداله الیاسی؛ مرتضی رضاییصوفی* ؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی | ||
گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ص.پ. 4697-19395، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق ارائه مدل توسعه سرمایه اجتماعی بواسطه داوطلبی در ورزش دانش آموزی بوده است. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام شد. جامعه آماری کلیه اساتید، کارشناسان و متخصصان و اساتید خبره فعال در حوزه مدیریت ورزشی و فعال در حوزه ورزش دانشآموزی ایران بودند و از روش نمونهگیری هدفمند نظری (17 نفر) و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شدند و مدل نهایی استخراج گردید. بر اساس نتایج به دست آمده عوامل علی در مقولههای ارزش اجتماعی داوطلبی دانشآموز، اوقات فراغت و سرگرمی، کارکرد داوطلبی ورزشی و پیشگیری از انحرافات و مفاسد اجتماعی ؛ شرایط زمینهای در بستر اقتصادی، بستر ساختاری-قانونی و بستر مدیریتی؛ عوامل مداخلهگر در دو بعد موانع و تسهیلگرها؛ راهبردها در عواملی همچون مناسب سازی اماکن ورزشی، سیاست گذاری کلان، تخصیص اعتبارات و منابع مالی، مدیریت نیروهای داوطلب، ترویج و اشاعه فرهنگ داوطلبی، مشارکت فعال و مسمتر دانشآموزان در رویدادهای ورزشی و در نهایت پیامدها در پنج بعد فردی، اجتماعی، تحصیلی، فرهنگی و اقتصادی احصا شدهاند. توجه و زمینهسازی برای شرکت فعال دانشآموزان در فعالیتهای داوطلبی ورزشی منجر به رشد اخلاقی و تحصیلی، دانشاندوزی و همچنین لذت بردن از زندگی در سایهی ارتباط با دیگران میشود و رفتار فرد در روابط اجتماعی بهبود پیدا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اوقات فراغت؛ روابط بین فردی؛ مشارکت اجتماعی؛ بهزیستی تحصیلی؛ نظریه داده بنیاد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 |