فتحی رضائی, زهرا, نهروانی, سمانه, زمانی, سید حجت, اقدسی, محمدتقی, عباسپور, کوثر, بهزادنیا, بهزاد. (1402). قیود سهگانه و فعالیت بدنی در دختران نوجوان: نقش میانجی اضطراب بدنی اجتماعی (بر اساس آموزش غیرخطی). , 12(43), 189-261. doi: 10.22089/spsyj.2022.11940.2271
زهرا فتحی رضائی; سمانه نهروانی; سید حجت زمانی; محمدتقی اقدسی; کوثر عباسپور; بهزاد بهزادنیا. "قیود سهگانه و فعالیت بدنی در دختران نوجوان: نقش میانجی اضطراب بدنی اجتماعی (بر اساس آموزش غیرخطی)". , 12, 43, 1402, 189-261. doi: 10.22089/spsyj.2022.11940.2271
فتحی رضائی, زهرا, نهروانی, سمانه, زمانی, سید حجت, اقدسی, محمدتقی, عباسپور, کوثر, بهزادنیا, بهزاد. (1402). 'قیود سهگانه و فعالیت بدنی در دختران نوجوان: نقش میانجی اضطراب بدنی اجتماعی (بر اساس آموزش غیرخطی)', , 12(43), pp. 189-261. doi: 10.22089/spsyj.2022.11940.2271
فتحی رضائی, زهرا, نهروانی, سمانه, زمانی, سید حجت, اقدسی, محمدتقی, عباسپور, کوثر, بهزادنیا, بهزاد. قیود سهگانه و فعالیت بدنی در دختران نوجوان: نقش میانجی اضطراب بدنی اجتماعی (بر اساس آموزش غیرخطی). , 1402; 12(43): 189-261. doi: 10.22089/spsyj.2022.11940.2271
قیود سهگانه و فعالیت بدنی در دختران نوجوان: نقش میانجی اضطراب بدنی اجتماعی (بر اساس آموزش غیرخطی)
4گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
5دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مدلسازی معادلات ساختاری رابطة قیود نیوول (قیود فردی، تکلیف و محیط) و میزان فعالیت بدنی در دختران نوجوان و همچنین نقش میانجی اضطراب بدنی اجتماعی در ارتباط بین این دو بود. در این پژوهش مقطعی- همبستگی، 318 آزمودنی دختر (17-15سال) از بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تبریز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامة محقق ساخته عوامل فردی، محیطی و تکلیف، پرسشنامة حمایت اجتماعی والدین و دوستان از ورزش، پرسشنامة فعالیت بدنی نوجوانان و مقیاس اضطراب بدنی اجتماعی هارت استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها، از طریق روش آماری همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS23 انجام شد. علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی از مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار LISREL10.20استفاده شد. نتایج نشان داد مسیر مستقیم قیود سه گانه (فرد، محیط و تکلیف) به اضطراب بدنی اجتماعی و میزان فعالیت بدنی؛ مسیر مستقیم اضطراب بدنی اجتماعی به میزان فعالیت بدنی، و مسیر غیرمستقیم قیود سه گانه به میزان فعالیت بدنی با میانجی اضطراب بدنی اجتماعی معنادار است. نتایج این پژوهش نقش حمایت اجتماعی والدین و همچنین دوستان برای مشارکت نوجوانان در فعالیت بدنی را روشنتر میسازد. باید توجه داشت که سطوح متعددی از عوامل مختلف مانند محیطهای حمایتی و اجتماعی میتوانند با تعامل یکدیگر، بر میزان فعالیت بدنی به عنوان یک رفتار سلامتی مهم در دختران نوجوان تأثیر گذار باشند.
Auster-Gussman, L. A., Crim, J., & Mann, T. L. (2021). The soulless cycle: Social physique anxiety as a mediator of the relation between body mass index and exercise frequency. Stigma and Health., 6(2), 192.
Lawler, M., Heary, C., Shorter, G., & Nixon, E. (2021). Peer and parental processes predict distinct patterns of physical activity participation among adolescent girls and boys. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 20(2), 497-514.
Wade, M. G., & Whiting, H. T. A. (Eds.). (1986). Motor development in children: Aspects of coordination and control. (pp. 107-124). Nijhoff.
World Health Organization. (2018a). Global health observatory (GHO) data. Available at: http://www.who.int/gho/ncd/risk_factors/physical_activity_text/en/ (Accessed 28 August 2017).
World Health Organization. (2018b) Global strategy on diet, physical activity and health. Available at: http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_young_people/en/ (Accessed 28 August 2017).
Yvonne, L., Samantha, F., & Ailsa, N. (2018). Agrounded theory of how social support influences physical activity in adolescent girls. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 13(1), 143-145.