تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 273 |
تعداد مقالات | 2,850 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,409,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,554,904 |
تأثیر بازیهای حرکتی هدفمند انفرادی و گروهی بر مهارتهای بینایی-حرکتی در کودکان دختر هشت ساله | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2022.12336.2022 | ||
نویسندگان | ||
نرگس برهانی دیزجی1؛ شهاب پروین پور2؛ صالح رفیعی ![]() | ||
1گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی | ||
3عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مقایسه تأثیر بازیهای حرکتی هدفمند انفرادی و گروهی بر مهارتهای بینایی-حرکتی دختران هشت ساله بود. به این منظور، با بکارگیری روش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون چند گروهی، 40 دختر با میانگین سن 53/8 سال به صورت تصادفی در گروههای بازی انفرادی (13 نفر)، بازی گروهی (12 نفر) و کنترل (15 نفر) جای گرفتند. آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی، قبل و بعد از دوره آزمایشی (هشت هفتهای، 16 جلسه 60 دقیقهای) و نیز یک ماه پس از اتمام مداخلات برای سنجش متغیرها استفاده شد. نتایج نشان داد که مهارتهای بینایی- فضایی (001/0 > p)، مهارتهای تجزیه و تحلیل بینایی (001/0 > p) و یکپارچگی بینایی- حرکتی و تثبیت چشمی (001/0 > p) در هر دو شرایط آزمایشی، از پیشآزمون به پسآزمون به طور معنادار افزایش یافت و تا آزمون پیگیری بدون تغییر ماند (05/0 > p). براساس مقایسه گروهها در پسآزمون و آزمون پیگیری، نمره مهارتهای بینایی- فضایی (01/0 > p) و یکپارچگی بینایی- حرکتی و تثبیت چشمی (01/0 > p) در شرایط بازیهای انفرادی به طور معناداری بالاتر از بازیهای گروهی بود، در حالی که نمره مهارت-های تجزیه و تحلیل بینایی در شرایط بازیهای گروهی به طور معناداری بالاتر از بازیهای انفرادی قرار داشت (05/0 > p). براساس یافتهها، بازیهای انفرادی طی یک دوره هشت هفتهای در بهبود مهارتهای بینایی- فضایی و یکپارچگی بینایی- حرکتی و تثبیت چشمی دختران هشت ساله اثربخشتر از بازیهای گروهی و در مقابل، بازیهای گروهی در بهبود مهارت-های تجزیه و تحلیل بینایی اثربخشتر از بازیهای انفرادی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای بینایی- فضایی؛ تجزیه و تحلیل بینایی؛ یکپارچگی بینایی- حرکتی؛ تثبیت چشمی؛ بازی حرکتی هدفمند | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |