تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 302 |
تعداد مقالات | 3,811 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,201,665 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,655,162 |
تاثیر راهبردهای فراشناختی و بازی در خانه (بسته پیشنهادی یونیسف) بر یادگیری مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان 5 تا 8 سال در همهگیری بیماری کرونا | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2022.11874.2010 | ||
نویسندگان | ||
احمد علیمردانی1؛ مهدی شهبازی* 2؛ شهزاد طهماسبی بروجنی3؛ الهه عرب عامری4 | ||
1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران مربی / گروه علوم ورزشی دانشگاه قم | ||
2استادگروه،رفتارحرکتی و تحلیل ورزشی،دانشکدگان علوم ورزشی و تندرستی،تهران،ایران. | ||
3دانشیار گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
راهبردهای یادگیری شامل دو دسته کلی راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر راهبردهای فراشناختی و بازی در خانه (بسته پیشنهادی یونیسف) بر یادگیری مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان 5 تا 8 سال در همهگیری بیماری کرونا انجام گرفت. این پژوهش از نوع مداخلهای نیمه تجربی و از نظر طرح تحقیق، پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان 84 کودک ساکن قم بودند که بصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در 6 گروه قرار گرفتند. گروه تمرین یونیسف، گروه تمرین یونیسف همراه با راهبردهای فراشناختی و گروه کنترل (در دو گروه سنی 6-5 سال و 8-7 سال). از آزمون ریون و نیویورک برای غربالگری شناختی و جسمانی استفاده گردید. از تمامی شرکتکنندگان پیشآزمون ارزیابی حرکتی کودکان- ویرایش دوم گرفته شد. مداخله شامل 18 جلسه انجام بازیهای 4 گانه پیشنهادی یونیسف بود. گروه یونیسف پلاس این تمرینات را همراه با مصاحبه نیمه ساختار یافتهای که جهت تحریک فراشناخت بود، انجام میدادند. نتایج پسآزمون با روش تحلیل واریانس مرکب و آنکووا نشان داد که تمرینات یونیسف و یونیسف پلاس باعث بهبود مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان میشوند؛ اما تمرین یونیسف پلاس علیرغم اینکه در هر دو گروه سنی منجر به نتایج بهتری شده، اما این تفاوت معنیدار نمیباشد و به عبارتی تمرینات فراشناختی در این دو گروه سنی نتوانسته بهبود معنیداری ایجاد نماید. در کل میتوان گفت تمرینات پیشنهادی یونیسف مفید بودند و ترکیب این تمرینات با راهبردهای فراشناختی باعث ارتقاء بیشتر حرکتی کودکان گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای فراشناختی؛ مهارتهای حرکتی بنیادی؛ کودکان؛ بازی؛ بیماری کرونا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 715 |