تاثیر راهبردهای فراشناختی و بازی در خانه (بسته پیشنهادی یونیسف) بر یادگیری مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان 5 تا 8 سال در همهگیری بیماری کرونا | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 3، دوره 16، شماره 55، فروردین 1403، صفحه 55-74 اصل مقاله (770.86 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2022.11874.2010 | ||
| نویسندگان | ||
| احمد علیمردانی1؛ مهدی شهبازی* 2؛ شهزاد طهماسبی بروجنی2؛ الهه عرب عامری2 | ||
| 1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران مربی / گروه علوم ورزشی دانشگاه قم | ||
| 2استادگروه،رفتارحرکتی و تحلیل ورزشی،دانشکده علوم ورزشی و تندرستی،تهران،ایران. | ||
| چکیده | ||
| راهبردهای یادگیری شامل دو دسته کلی راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر راهبردهای فراشناختی و بازی در خانه (بسته پیشنهادی یونیسف) بر یادگیری مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان 5 تا 8 سال در همهگیری بیماری کرونا انجام گرفت. این پژوهش از نوع مداخلهای نیمه تجربی و از نظر طرح تحقیق، پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان 84 کودک ساکن قم بودند که بصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در 6 گروه قرار گرفتند. گروه تمرین یونیسف، گروه تمرین یونیسف همراه با راهبردهای فراشناختی و گروه کنترل (در دو گروه سنی 6-5 سال و 8-7 سال). از آزمون ریون و نیویورک برای غربالگری شناختی و جسمانی استفاده گردید. از تمامی شرکتکنندگان پیشآزمون ارزیابی حرکتی کودکان- ویرایش دوم گرفته شد. مداخله شامل 18 جلسه انجام بازیهای 4 گانه پیشنهادی یونیسف بود. گروه یونیسف پلاس این تمرینات را همراه با مصاحبه نیمه ساختار یافتهای که جهت تحریک فراشناخت بود، انجام میدادند. نتایج پسآزمون با روش تحلیل واریانس مرکب و آنکووا نشان داد که تمرینات یونیسف و یونیسف پلاس باعث بهبود مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان میشوند؛ اما تمرین یونیسف پلاس علیرغم اینکه در هر دو گروه سنی منجر به نتایج بهتری شده، اما این تفاوت معنیدار نمیباشد و به عبارتی تمرینات فراشناختی در این دو گروه سنی نتوانسته بهبود معنیداری ایجاد نماید. در کل میتوان گفت تمرینات پیشنهادی یونیسف مفید بودند و ترکیب این تمرینات با راهبردهای فراشناختی باعث ارتقاء بیشتر حرکتی کودکان گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| راهبردهای فراشناختی؛ مهارتهای حرکتی بنیادی؛ کودکان؛ بازی؛ بیماری کرونا | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,362 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,045,823 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,422,065 |