تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 269 |
تعداد مقالات | 3,381 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,929,516 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,833,450 |
تاثیر خودکنترلی دشواری تکلیف در ابتدا و انتهای تمرین بر یادگیری حرکتی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2022.11137.1999 | ||
نویسندگان | ||
مسعود ظهیری1؛ شهزاد طهماسبی بروجنی* 2؛ مهدی شهبازی3؛ اسماعیل صائمی4 | ||
1دانشجو | ||
2دانشیار گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران | ||
3دانشیار 'گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران | ||
4استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
به نظر می رسد ترکیب خودکنترلی دشواری تکلیف با دشواری تحمیلی از خارج باعث بهبود بهتر عملکرد نسبت به شرایط کاملا خودکنترل شده می شود(1). هدف تحقیق، تعیین اثر خودکنترلی دشواری تکلیف در ابتدا و انتها تمرین بر یادگیری حرکتی بود. بدین منظور، بهصورت تصادفی 48 دانش آموزان مبتدی مقطع متوسطه دوم با میانگین سنی (75/1± 5/17) سال، در چهار گروه شامل گروه کاملاخودکنترل، خودکنترل در ابتدا، خودکنترل در انتها و جفت شده بهصورت تصادفی قرار گرفتند. در مرحله اکتساب که شامل 100کوشش می باشد به شرکتکنندگان گروههای خودکنترل گفته شد قبل از هر کوشش میتوانند هر یک از فواصل، (3،5/3،4،5 /4، 5) متری را برای پرتاب بسکتبال انتخاب و تمرین کنند. میانگین نمرات دقت پرتاب بسکتبال در مرحله اکتساب و آزمونهای یادداری و انتقال با استفاده از روش تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که خودکنترلی دشواری تکلیف باعث بهبود دقت نسبت به گروه جفت شده شد (0.001 P=) . همچنین، نتایج گروه خودکنترلی دشواری تکلیف در ابتدا نسبت به گروه انتهای تمرین بهتر بود (0.001 P=) و دقت گروه خودکنترلی دشواری در ابتدا نسبت به گروه خودکنترلی دشواری تکلیف و گروه جفت شده بهطور معناداری بهتر بود (0.001 P=). بهطورکلی مزایای خودکنترلی دشواری تکلیف با استفاده از چارچوب نقطه چالش، دیدگاه پردازش اطلاعات و دیدگاه شناختی توجیه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تطبیقی مبتنی بر عملکرد؛ دشواری تکلیف؛ خودکنترلی جزئی؛ خودتنظیمی؛ یادگیری حرکتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 519 |