آیندهنگری محتوای مورد نیاز برنامه درسی تربیتبدنی دوره ابتدایی با روش تحلیل ساختاری | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| دوره 10، شماره 28، آذر 1401، صفحه 87-112 اصل مقاله (690.17 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2022.11525.2184 | ||
| نویسندگان | ||
| انوشه روحی1؛ مظفر یکتایار* 2؛ مژگان خدامرادپور3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
| 2دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
| 3استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش آیندهنگری محتوای مورد نیاز برنامه درسی تربیتبدنی در دوره ابتدایی با روش تحلیل ساختاری بود. این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را صاحبنظران حوزه حوزه تربیتبدنی و برنامهریزی درسی تشکیل میدادند. انتخاب این افراد به صورت هدفمند بود و تعداد آنها برابر با 20 نفر بود. جهت شناسایی موضوعات مؤثر بر آینده محتوای برنامه درس تربیتبدنی از مرور ادبیات تحقیق و همچنین مصاحبه با صاحبنظران استفاده شد و مبتنی بر آن تعداد 14 مؤلفه نهایی در ارتباط با آینده محتوای برنامه درس تربیت-بدنی شناسایی گردید. براساس یافتههای تحقیق سه متغیر ایجاد انعطاف در محتوا، پویایی در محتوا و ایجاد تنوع در محتوا در مجموع از بیشترین تاثیرپذیری و بیشترین تاثیرگذاری برخوردار بودند در نتیجه چون هم اهمیت و عدمقطعیت بالایی نیز برای خود ثبت کرده بودند بهعنوان پیشرانهای آینده محتوای مورد نیاز برنامه درس تربیتبدنی در دوره ابتدایی مشخص شدند. براین مبنا در تدوین برنامهها و سناریوهای آتی توجه به پیشرانهای فوق مبنی بر نقش کلیدی که در محتوای برنامه درس تربیتبدنی ایفاء می-کنند حائز اهمیت خواهد بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آیندهنگری؛ برنامهریزی راهبردی؛ برنامهریزی درسی؛ درس تربیتبدنی؛ محتوا | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 344 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,044,207 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,421,576 |