تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 273 |
تعداد مقالات | 2,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,404,482 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,554,060 |
آیندهنگری محتوای مورد نیاز برنامه درسی تربیتبدنی دوره ابتدایی با روش تحلیل ساختاری | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2022.11525.2184 | ||
نویسندگان | ||
انوشه روحی1؛ مظفر یکتایار ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
2دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
3استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش آیندهنگری محتوای مورد نیاز برنامه درسی تربیتبدنی در دوره ابتدایی با روش تحلیل ساختاری بود. این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را صاحبنظران حوزه حوزه تربیتبدنی و برنامهریزی درسی تشکیل میدادند. انتخاب این افراد به صورت هدفمند بود و تعداد آنها برابر با 20 نفر بود. جهت شناسایی موضوعات مؤثر بر آینده محتوای برنامه درس تربیتبدنی از مرور ادبیات تحقیق و همچنین مصاحبه با صاحبنظران استفاده شد و مبتنی بر آن تعداد 14 مؤلفه نهایی در ارتباط با آینده محتوای برنامه درس تربیت-بدنی شناسایی گردید. براساس یافتههای تحقیق سه متغیر ایجاد انعطاف در محتوا، پویایی در محتوا و ایجاد تنوع در محتوا در مجموع از بیشترین تاثیرپذیری و بیشترین تاثیرگذاری برخوردار بودند در نتیجه چون هم اهمیت و عدمقطعیت بالایی نیز برای خود ثبت کرده بودند بهعنوان پیشرانهای آینده محتوای مورد نیاز برنامه درس تربیتبدنی در دوره ابتدایی مشخص شدند. براین مبنا در تدوین برنامهها و سناریوهای آتی توجه به پیشرانهای فوق مبنی بر نقش کلیدی که در محتوای برنامه درس تربیتبدنی ایفاء می-کنند حائز اهمیت خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آیندهنگری؛ برنامهریزی راهبردی؛ برنامهریزی درسی؛ درس تربیتبدنی؛ محتوا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 |