1گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2گروه تربیت بدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3گروه تربیت بدنی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائة مدل عوامل موثر بر ایجاد رفتارهای پایدار در خصوص مشارکت ورزشی دانشآموزان طراحی گردید. پژوهش حاضر از جمله مطالعات آمیخته بود که بهصورت روشهای کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی نمونة آماری شامل 13 نفر از خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. جامعة آماری بخش کمی پژوهش حاضر را کلیة دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر تهران بودند که با توجهبه نامحدود بودن تعداد جامعه؛ تعداد 384 نفر به عنوان نمونة پژوهش مشخص شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه و پرسشنامة محقق ساختة 31 سوالی بود. روایی این پرسشنامه توسط نظرات برخی اساتید دانشگاهی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. پایایی این پرسشنامه نیز میزان 88/0 مشخص شد. به منظور تحلیل داده های پژوهش حاضر از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و پی.ال.اس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد 31 ویژگی از طریق مصاحبههای انجام شده استخراج گردید که این ویژگی ها در پنج عامل شامل عوامل نگرشی، رفتاری، فنی، فرهنگی و محیطی دسته بندی شدند. به عبارتی در جهت ایجاد رفتارهای پایدار در خصوص مشارکت ورزشی میبایست به عوامل شناسایی شده توجه ویژه داشت.