هلالی, خلیل, علیدوست قهفرخی, ابراهیم, دهقان قهفرخی, امین. (1400). طراحی ساختار مدیریت دانش در مرکز ملی نوآوری و فناوری های ورزشی ایران. , 13(70), 46-78. doi: 10.22089/smrj.2021.10350.3373
خلیل هلالی; ابراهیم علیدوست قهفرخی; امین دهقان قهفرخی. "طراحی ساختار مدیریت دانش در مرکز ملی نوآوری و فناوری های ورزشی ایران". , 13, 70, 1400, 46-78. doi: 10.22089/smrj.2021.10350.3373
هلالی, خلیل, علیدوست قهفرخی, ابراهیم, دهقان قهفرخی, امین. (1400). 'طراحی ساختار مدیریت دانش در مرکز ملی نوآوری و فناوری های ورزشی ایران', , 13(70), pp. 46-78. doi: 10.22089/smrj.2021.10350.3373
هلالی, خلیل, علیدوست قهفرخی, ابراهیم, دهقان قهفرخی, امین. طراحی ساختار مدیریت دانش در مرکز ملی نوآوری و فناوری های ورزشی ایران. , 1400; 13(70): 46-78. doi: 10.22089/smrj.2021.10350.3373
طراحی ساختار مدیریت دانش در مرکز ملی نوآوری و فناوری های ورزشی ایران
1کارشناس ارشد بازاریابی ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی ساختار مدیریت دانش در مرکز ملی نوآوریهای فناوریهای ورزشی انجام شد. سؤالهای این پژوهش با عنوان ساختار مناسب برای ذخیره، توزیع و کاربرد دانش مطرح شدند. سپس به جمعآوری مطالب از منابع و شناخت کامل از ساختار سازمانی مرکز ملی نوآوریهای ورزشی پرداخته شد. پسازآن، مصاحبه با استفاده از سؤالهای نیمهساختاریافته با پاسخ باز، از جامعه آماری مدنظر انجام شد که شامل چهار نفر از اساتیدرشته مدیریت و هشت نفر از اعضای مرکز ملی نوآوریهای ورزشی بودند. با استفاده از مبانی نظریه پژوهش و تحلیل و کدگذاری دادههای حاصل از مصاحبه، سه مقوله اصلی،23 مقوله فرعی و 74 مفهوم یا کد باز شناسایی شد. نتایج نشان داد که مهمترین قسمت طراحی ساختار ذخیره دانش شامل کدگذاری دانش در فرایند ذخیره، نوع فایل مناسب برای ذخیره دانش، نوع محتوای مناسب برای ذخیره با توجه به هرم دانش، تعیین مقادیر مشخص برای ذخیره دانش، آموزش افراد برای ذخیرهسازی دانش، تعیین مسئول مدیریت دانش در سازمان، اضافهشدن مسئولیت ذخیره دانش به شرح وظایف سازمانی، موارد تشویقی برای ذخیره دانش، خرید یا سفارش دانش، حجم دانش انتخابی برای ذخیره و مقولههای اصلی توزیع دانش شامل دستهبندی دانش بر اساس موضوع، دستهبندی دانش بر اساس کلمات، دستهبندی دانش بر اساس تیمها و افراد، امکان درخواست دانش غیرقابلدسترس، دسترسیدادن به افراد مشخص و برای کاربرد دانش نیز دسترسی سریع به دانش، دسترسی آسان به دانش، امنیت دانش، جستوجوی دانش براساس کلمات کلیدی، جستوجوی دانش براساس تیمها و افراد، فروش دانش، اعمال نظرها بر دانش و جستوجوی دانش براساس موضوع است. با تحلیل نتایج بهدستآمده، مفاهیم خاص و مشخصی از ذخیره، توزیع و کاربرد دانش به دست آمد که با تبدیل آنها به آییننامه و مدل مفهومی و همچنین آموزش و رهبری آن در ساختار سازمانی میتوان فرایند اجرای مدیریت دانش در مرکز ملی نوآوری ورزش را شروع کرد.