ارزیابی کیفیت آموزش مجازی درس تربیت بدنی در دوران شیوع ویروس کرونا | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 70، بهمن و اسفند 1400، صفحه 260-301 اصل مقاله (945.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/SMRJ.2022.11011.3448 | ||
نویسندگان | ||
هاجر رعیتی1؛ مینا ملائی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت رویدادهای ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، ایران | ||
2استادیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت آموزش مجازی درس تربیت بدنی در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شد. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی با هدف کاربردی بود. جامعۀ آماری همۀ دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر رشت با حجم نمونه آماری 534 دانش آموزان بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته از نوع مقیاس پنجارزشی لیکرت بود. برای تعیین پایایی، ضریب همبستگی آلفایکرونباخ 96/0 محاسبه شد و برای تأیید روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه در اختیار جمعی از صاحب نظران قرارگرفت. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، 10 بعد بازخورد، محتوای آموزشی، تعامل، زیرساخت و فناوری، پشتیانی، سنجش و ارزشیابی، ویژگیهای فردی یادگیرنده، مدیریت، خدمات آموزشی و رضایتمندی شناسایی شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، دوجملهای، یومنویتنی و فریدمن انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مجازی درس تربیت بدنی از کیفیتی بالاتر از سطح معیار برخوردار بوده است و در اولویت ابعاد کیفیت آموزش الکترونیکی این درس تفاوتی معنادار مشاهده شد؛ به طوریکه بعد سنجش و ارزشیابی بالاترین رتبه و تعامل از کمترین رتبه برخوردار بودند. همچنین در دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر در ابعاد سنجش و ارزشیابی، بازخورد، مدیریت و تعامل تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به یافتههای پژوهش و ادامه همهگیری کرونا پیشنهاد می شود، شرایط و امکانات لازم برای بهرهمندی بیشتر دانشآموزان از این شیوه آموزش فراهم شود؛ بنابراین باید با طراحی برنامه درسی هماهنگ با ویژگیها، نیازها و متناسب با سرعت یادگیری دانشآموزان و نیز طراحی آزمونها متناسب با شرایط و امکانات آنها، از یادگیری مطلوب درس تربیت بدنی اطمینان یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ آموزشالکترونیکی؛ یادگیری؛ تربیتبدنی؛ کووید 19 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 540 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,820,030 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,306,146 |