شناسایی و اولویتبندی شاخصهای مدل کسبوکار در آکادمی ملی ژیمناستیک
مطالعات مدیریت ورزشی
مقاله 4 ، دوره 13، شماره 69 ، آذر و دی 1400، صفحه 95-132
اصل مقاله (953.79 K )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/SMRJ.2021.9146.3100
نویسندگان
وحید ایزدفر 1 ؛ فریده شریفی فر 2 ؛ رضا محمدکاظمی 3
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 دانشیار دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی شاخصهای مدل کسبوکار در آکادمی ملی ژیمناستیک انجام شد. پژوهش حاضر برمبنای پارادایم از نوع پژوهشهای پراگماتیسم و به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی بود. رویکرد پژوهش آمیخته بود و نحوۀ گردآوری دادهها در بخش کیفی بهصورت مصاحبههای عمیق و نیمهساختار یافته و در بخش کمّی بهصورت توصیفی-پیمایشی بود. جامعۀ آماری در بخشهای کیفی و کمّی پژوهش، کارآفرینان، صاحبان کسبوکارهای ورزشی، مدیران آکادمیهای ورزشی، رؤسای فدراسیونهای ورزشی و مدیران آکادمی ملی المپیک بودند که 15 نفر با استفاده از راهبرد نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی در مرحلۀ کیفی و درمجموع 25 نفر به همین روش در مرحلۀ کمّی بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری باز، محوری و انتخابی بهوسیلۀ نرمافزار مکسکیودا نسخۀ 18 انجام شد. ضریب پایایی بازکدینگ در بخش کیفی پژوهش برابر با 0.90 محاسبه شد. سپس در بخش کمّی با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی به روش دستی به اولویتبندی مؤلفههای اصلی و مقولههای پیشنهادشدۀ بخش قبلی پرداخته شد. نتایج بخش پژوهش کیفی نشان داد نُه مقوله و بعد با مجموع فراوانی 349 احصاء شد که شامل 212 کد باز در حوزۀ شناسایی ابعاد کسبوکار در آکامیهای ورزشی بود. با استفاده از مقایسۀ زوجی و رتبهبندی به شیوۀ سلسلهمراتبی، بعد ارزش پیشنهادی و بخش مشتریان از با اهمیت ترین و ابعاد شرکای کلیدی و ساختار هزینه بهعنوان کماهمیت ترین ابعاد شناخته شدند. ارائۀ خدمات به مشتری و نیز توجه مستمر به شناسایی فرصتهای آینده میتواند به توسعه و رونق کسبوکارهای خدمات ورزشی منجر شود. این توسعه علاوهبر توسعۀ اقتصادی و مالی در جامعه میتواند بخش بیشتری از افراد را به ورزش و تندرستی علاقهمند کند و وضعیت کسبوکار در آکادمی های ورزشی را بهطور چشمگیری بهبود بخشد.
کلیدواژهها
آکادمی ورزشی ؛ ارزش پیشنهادی ؛ کانال توزیع ؛ کسبوکار ؛ مدل پارادایمی ؛ مقایسۀ زوجی
مراجع
Adrodegari, F., Saccani, N., & Kowalkowski, C. (2016). A framework for PSS business models: formalization and application. Procedia CIRP, 47, 519-524.
Afuah, A., & Tucci, C. L. (2003). Internet business models and strategies: Text and cases (Vol. 2). New York: McGraw-Hill.
Alt, R., Zimmermann, H. D. (2001). Preface: Introduction to Special Section - Business Models. Electronic Markets. 11(1), 1-14.
Ayazi, M., Toraji, F., Esmaili, M. R., & Zarei, A. (2015). Development and validity of the test of entrepreneurial behavior scale in sport’s SMEs in Tehran. International Journal of Biology, Pharmacy and Allied Sciences, 4(11), 899-911.
Baldassarre, B., Calabretta, G., Bocken, N. M. P., & Jaskiewicz, T. (2017). Bridging sustainable business model innovation and user-driven innovation: A process for sustainable value proposition design. Journal of Cleaner Production, 147, 175-186 .
Baumann, J., Le Meunier-FitzHugh, K., & Wilson, H. N. (2017). The challenge of communicating reciprocal value promises: Buyer-seller value proposition disparity in professional services. Industrial Marketing Management, 64, 107-121.
Chesbrough, H., & Rosenbloom, R. S. (2002). The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox Corporation's technology spin‐off companies. Industrial and Corporate Change, 11(3), 529-555 .
Chesbrough, H. (2010). Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, 43(2-3), 354-363.
Coles, T., Warren, N., Borden, D. S., & Dinan, C. (2017). Business models among SMTEs: Identifying attitudes to environmental costs and their implications for sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 25(4), 471-488.
Currie, W. (Ed.). (2004). Value creation from e-business models. Elsevier Butterworth-Heinemann Linacre House, Jordan Hill, Oxford OX2 8DP30 Corporate Drive, Burlington, MA 01803: Elsevier. 1-444.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 163-194). London: Sage .
Hamel, G. (2000). Leading the revolution. Boston: Harvard Business School Press .
Jiao, N., & Evans, S. (2016). Business models for sustainability: The case of second-life electric vehicle batteries. Procedia Cirp, 40, 250-255.
Johnson, M. (2010). Seizing the white space. Business model innovation for growth and renewal. Boston: Harvard Business Press.
Johnson, M. W., & Lafley, A. G. (2010). Seizing the white space: Business model innovation for growth and renewal. Boston: Harvard Business Press.
Klang, D., Wallnöfer, M., & Hacklin, F. (2014). The business model paradox: A systematic review and exploration of antecedents. International Journal of Management Reviews, 16(4), 454-478.
Lambert, S. (2008). A conceptual framework for business model research. 21st Bled Conference Collaboration on Overcoming Boundaries through Multi-Channel Interaction (pp. 227-289). Bled: Slovenia.
Mahadevan, B. (2000). Business models for internet-based ecommerce: An Anatomy. California Management Review, 42(4), 55-69.
Manteghi, M., & Saeidi, F. (2013). Business models, fundamentals, evaluation, innovation. Technology Growth, Specialized Journal of Parks and Growth Centers, 9(35), 39-51. (in Persian).
Margret, J. (2002). Why business models matter. Harvard Business Review, 80(5), 86-92.
Mitchell, D., & Coles, C. (2003). The ultimate competitive advantage of continuing business model innovation. Journal of Business Strategy , 24(5), 15-21.
Mohammadian, A., Manian, A., & Khodadad Barami, M. (2015). Designing the business model of Iran's virtual incubator center. Technology Development Quarterly, 12(47), 1-11. (in Persian).
MohammadKazemi, R. (2020). Mobile marketing influence on football fan behaviour: the case of FC Persepolis. International Journal of Sport Management and Marketing, 20(5/6), 405-427.
MohammadKazemi, R., Yadollahi Farsi, J., Zivyar, F., & Panahi, F. (2013). Designing a business model for educational institutes (Chess Schools). European Journal of Scientific Research, 103(4), 559-569.
Morris, T., & Rogers, H. (2004). Sport and chance of life. Paper presented at the International Sport Science Congress. Seoul, Korea: The Kansas Association for Health, Physical Education, Recreation, and Dance, 242250.
Orellano, M., Neubert, G., Gzara, L., & Le Dain, M. A. (2017). Business model configuration for PSS: An explorative study. Procedia CIRP, 64(1), 97-102 .
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2004). An ontology for e-business models. In W. Currie (Ed.), Value creation from e-business models (pp. 65-97). Amsterdam: Elsevier.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C. L. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the association for Information Systems, 16(1), 1-28.
Panahi Sheikh Shabani, F. (2012). Designing a business model for chess education institutes (chess school) (Unpublished master's thesis). University of Tehran, Tehran, Iran. (in Persian).
Perić, M., Đurkin, J., & Vitezić, V. (2017). The constructs of a business model redefined: A half-century journey. SAGE Open, 7(3), 1-13 .
Perić, M., Vitezić, V., & Badurina, J. Đ. (2019). Business models for active outdoor sport event tourism experiences. Tourism Management Perspectives, 32, 100561 .
Pits, B. G., & Stolar, D. K. (2007). Fundamentals of sport marketing. Fitness Information Technology. Fundamentals of Sport Marketing 3rd Ed. (Sport Management Library). 1-417.
Rappa, M. (2000). Business models on the web. North Carolina State University (ecommerce. ncsu. edu). Updated: Sunday, 05-Mar-2006.
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2019). Research methods in behavioral sciences. Tehran: Agah Publication. (in Persian).
Sawhney, R., & Piper, Ch. (2002). Value creation through enriched marketing-operations interface. Journal of Operations Management, 20(3), 259-272.
Soltani, M., Kargar, G. A., Keshkar, S., & Ghafouri, F. (2018). Explanatory model of the effects of organizational resources and competitive advantage on the profitability in Iranian Professional Football Clubs . 7(4), 42-54.
Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17), 137-146 .
Story, D. J. (1994). Understanding the small business sector. London: International Thomson Business Press .
Tadesse, T. (2019). Curriculum Development and review in sports academy setting: Proposing Models and methodologies. International Journal of Physical Education, Fitness and Sports, 8, 7-18 .
Tease D. J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning, 43, 172-194.
Toytari, P., Rajala, R., Ollandt, N., & Keranen, N. (2017). A value proposition development framework for industrial service. In Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences (Vol. 2017-January, pp. 1613–1622). IEEE Computer Society. https://doi.org/10.24251/hicss.2017.195
Wirtz, B. W., Pistoia, A., Ullrich, S., & Göttel, V. (2016). Business models: Origin, development and future research perspectives. Long Range Planning, 49, 36–54.
Zott, C., Amit, R., & Massa, L. (2011). The business model: Recent developments and future research. Journal of Management, 37, 19-42.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 89
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45