روانسنجی مقیاس تصویری شایستگی ادراک شده ی مهارتهای حرکتی در کودکان هفت تا 10 سال شهر اهواز | ||
| رفتار حرکتی | ||
| دوره 13، شماره 46، دی 1400، صفحه 45-76 اصل مقاله (839.48 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2022.11490.1992 | ||
| نویسنده | ||
| فرزاد محمدی* | ||
| گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| ادراک کودک از شایستگی حرکتی خود می تواند نقش واسطه ای مهمی بین شایستگی حرکتی واقعی و فعالیت بدنی باشد. هدف این مطالعه، ترجمه فارسی و ارزیابی روایی و پایایی مقیاس تصویری شایستگی ادراک شدهی مهارتهای حرکتی در کودکان هفت تا 10 سال اهواز بود. راهبرد تحقیق توصیفی-هنجاری و طرح تحقیق مقطعی بود. تعداد 256 کودک هفت تا 10 سال به صورت نمونهگیری خوشهای از مناطق مختلف اهواز انتخاب و ارزیابی شدند. یک هفته بعد یک زیرمجموعه (98 نفر) به منظور تعیین روایی صوری و یک زیرمجموعه دیگر (87 نفر) برای تعیین پایایی آزمون-بازآزمون بصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق آزمون مقیاس تصویری شایستگی ادراک شدهی مهارتهای حرکتی بود. از روشهای آماری توصیفی و تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی درون طبقهای و آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی صوری برای مهارتهای کنترلشی بهتر بود. یافتههای آلفای کرونباخ در هر دو خردهآزمون و کل آزمون قابل قبول بود(0/74تا 0/94). همبستگی درون طبقهای در خرده-آزمون جابجایی(0/90)، خردهآزمون کنترلشی(0/91) و کل آزمون(0/94) بالا بود. مدل دو عاملی فرض شده مورد آزمون و تایید شد. شاخصهای برازش دارای مقادیر قابل قبولی بود. با توجه به تایید روایی و پایایی مقیاس تصویری شایستگی ادراک شدهی مهارتهای حرکتی، میتوان آن را با اطمینان برای ارزیابی شایستگی ادراک شدهی مهارتهای حرکتی کودکان اهواز اسفاده کرد. از آنجا که نمونهها فقط از کودکان شهر اهواز بودند، احتمال دارد نتایج برای تمام کودکان ایران قابلیت تعمیم دهی نداشته نباشد. بایستی مطالعات آینده بر اساس تنوع فرهنگی مناطق دیگر، ویژگیهای این آزمون را ارزیابی کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارتهای حرکتی بنیادی؛ شایستگی ادراک شده؛ روایی؛ پایایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,019 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 797 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,156 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,862,928 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,345,900 |