مقایسه مهارت های حرکتی جابجایی دانش آموزان 7 تا 9 سال با تاکید بر موقعیت جغرافیایی و جنسیت | ||
| رفتار حرکتی | ||
| دوره 13، شماره 44، تیر 1400، صفحه 149-170 اصل مقاله (1.15 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2021.10060.1954 | ||
| نویسندگان | ||
| فرشید طهماسبی* 1؛ فرزانه حاتمی2؛ مجید محمدی3 | ||
| 1دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران | ||
| 2دانشیار،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران،ایران | ||
| 3دانشجو دکترای رشد حرکتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| با اینکه رشد حرکتی تحت تاثیر نمو و بالیدگی قرار میگیرد، اما شرایط محیطی بر آن تاثیر میگذارد. هدف از این پژوهش مقایسه مهارت-های حرکتی جابجایی دانش آموزان 7 تا 9 سال با توجه به موقعیت جغرافیایی و جنسیت بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان مراکز استانهای تهران، لرستان، خوزستان و کردستان بود که تعداد 240 نفر (120 دختر، 120 پسر) بعنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردند. جهت سنجش مهارتهای حرکتی جابجایی از آزمون رشدحرکتی اولریخ (2015)، و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد اثر اصلی شهر و تعامل شهر و جنسیت در مهارتهای جابجایی معنادار است (001/0 = P). در مهارت یورتمه دانش آموزان پسر در شهر سنندج امتیاز بیشتری نسبت به دانش آموزان دختر به دست آوردند (001/0 = P). در لیلی دانش آموزان پسر در شهر تهران (001/0 = P ) و اهواز (001/0 = P ) عملکرد بهتری داشتند، در مولفه سرخوردن دانش آموزان پسر در شهر اهواز امتیاز بیشتری نسبت به دانش آموزان دختر کسب کردند (001/0 = P). همچنین در نمره کل جابجایی امتیاز دانش آموزان شهر خرم آباد به طور معناداری بیشتر از دانش آموزان اهواز (001/0 = P) بود و دانش آموزان سنندج امتیاز بیشتری نسبت به دانش آموزان خرم آباد و تهران به دست آوردند (001/0 = P) اما تفاوت معناداری بین سایر شهرها مشاهده نشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "جنسیت"؛ "مهارتهای حرکتی جابجایی"؛ "موقعیت جغرافیایی" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 746 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,155 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,854,748 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,339,261 |