تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,546,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,046 |
مقایسه مهارت های حرکتی جابجایی دانش آموزان 7 تا 9 سال با تاکید بر موقعیت جغرافیایی و جنسیت | ||
رفتار حرکتی | ||
دوره 13، شماره 44، تیر 1400، صفحه 149-170 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2021.10060.1954 | ||
نویسندگان | ||
فرشید طهماسبی* 1؛ فرزانه حاتمی2؛ مجید محمدی3 | ||
1دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران | ||
2دانشیار،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران،ایران | ||
3دانشجو دکترای رشد حرکتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با اینکه رشد حرکتی تحت تاثیر نمو و بالیدگی قرار میگیرد، اما شرایط محیطی بر آن تاثیر میگذارد. هدف از این پژوهش مقایسه مهارت-های حرکتی جابجایی دانش آموزان 7 تا 9 سال با توجه به موقعیت جغرافیایی و جنسیت بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان مراکز استانهای تهران، لرستان، خوزستان و کردستان بود که تعداد 240 نفر (120 دختر، 120 پسر) بعنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردند. جهت سنجش مهارتهای حرکتی جابجایی از آزمون رشدحرکتی اولریخ (2015)، و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد اثر اصلی شهر و تعامل شهر و جنسیت در مهارتهای جابجایی معنادار است (001/0 = P). در مهارت یورتمه دانش آموزان پسر در شهر سنندج امتیاز بیشتری نسبت به دانش آموزان دختر به دست آوردند (001/0 = P). در لیلی دانش آموزان پسر در شهر تهران (001/0 = P ) و اهواز (001/0 = P ) عملکرد بهتری داشتند، در مولفه سرخوردن دانش آموزان پسر در شهر اهواز امتیاز بیشتری نسبت به دانش آموزان دختر کسب کردند (001/0 = P). همچنین در نمره کل جابجایی امتیاز دانش آموزان شهر خرم آباد به طور معناداری بیشتر از دانش آموزان اهواز (001/0 = P) بود و دانش آموزان سنندج امتیاز بیشتری نسبت به دانش آموزان خرم آباد و تهران به دست آوردند (001/0 = P) اما تفاوت معناداری بین سایر شهرها مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
"جنسیت"؛ "مهارتهای حرکتی جابجایی"؛ "موقعیت جغرافیایی" | ||
مراجع | ||
15.Jacqueline D, Goodway JD, Leah E. Robinson H . Gender differences in fundamental motor skill development in disadvantaged preschoolers from two geographical regions. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2010:81(1);17-24.
16.Zan Gao A, Nan Zeng B, Zachary C. Effects of exergaming on motor skill competence, perceived competence and physical activity in preschool children. Journal of Sport and Health Science. 2019;8(4):106-13
17.Webster E, Corby K, Amanda E. Fundamental motor skills, screen-time, and physical activity in preschoolers. Journal of Sport and Health Science. 2019;16(8):114-21.
18.Fotrousi F, Bagherly Gh. The compensatory impact of mini-basketball skills on the progress of fundamental movements in children. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012;52(46):5206-10.
19.Barnett L, Hinkley T, Okely AD, Salmon J. Child, family and environmental correlates of children’s motor skill proficiency. J Sci Med Sport. 2013;32(16):332–6.
20.Lopes VP, Stodden DF, Bianchi MM, Maia JA. Correlation between BMI and motor coordination in children. J Sci Med Sport. 2012;15(38):35–43.
21.Zeng N, Ayyub M, Sun H, Wen X, Xiang P, Gao Z. Effects of physical activity on motor skills and cognitive development in early childhood: a systematic review. BioMed Res Int. 2018;27(60):716-24.
22.Playford CJ, Dibben C, Williamson L. Socioeconomic disadvantage, fetal environment and child development: linked Scottish administrative records based study. Int J Equity Health. 2017;32(16):203-12.
23.Monika H, Patrizia T, Katerina A. Cross-cultural aspects: exploring motor competence among 7- to 8-year-old children from Greece, Italy, and Norway. SADE Journal 2018:21(12):451-65.
24.Jung Lin, Sh. Shu-Chu, Y. The development of fundamental movement skills by children aged six to nine. Universal Journal of Educational Research. 2015:3(12);1024-35.
25.Sheikh M, Safania AM, Afshari J. Effect of selected motor skills on motor development of both gendersaged 5 and 6 years old. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011; 150(10):1723-5.
26.Gabbard CP. Lifelong motor development. Pearson Higher Ed. 6th.2016; : 23-39.
27.Mohammadi, F, Bahram, A, Ghadiri . Validity and reliability of Gross Motor Development Test-Third Edition in three to 10 years old children in Ahvaz. Jundishapur Medical Scientific Journal. 2017;(61)4:127-148 . (In Persian).
28.Jaakkola T, Yli-Piipari S, Huotari P,Watt A. Fundamental movement skills and physical fitnessas predictorsof physicalactivity:a6-yearfollow-upstudy. Scand J Me Sci Sports. 2015;10(11):25-45.
29.Chow SMK, Henderson SE, Barnett AL. The movement assessment battery for children: a comparsion of 4-year-old to 6-year-old children from Hong Kong and the United States. Am J Occup Ther. 2001;18(24):55–61.
30.Bardid F, James R, Matthieu B. Cross cultural comparison of motor competence in childrenfrom Australia and Belgium. Frontirs in psychology . 2015:21(13):45-75.
31.Payne VG, Issacs LD. Human motor development: a lifespan approach. 8th ed. New York, Routledge ; 2012. pp. 452-61.
32.Stöckel T, Hughes C M. The relation between measures of cognitive and motor functioning in 5- to 6-year-old children. Psychological Research. 2016;80:543-54.
33.Cliff DP, Okely AD, Smith LM, McKeen K. Relationships between fundamental movement skills and objectively measured physical activity in preschool children. Pediatr Exerc Sci. 2009;(21):436–49.
34.Mirab Z, Badami R. Comparison of basic motor skills of 7-year-old children in Kashan city and village. Journal of Motor Behavior and Sport Management. 2019;34(28):155-66. (In Persian).
35.Tsapakidou A, Anastasiadis T, Zikopoulou D, Tsompanaki E. Comparison of locomotor movement skills in 8-9 years old children coming from two areas of thessaloniki with contrasting socioeconomic status. Asian Jornal of Humanities and Studies. 2014;6(12):23-29.
36.Chow B, Louie L. Difference in children’s gross motor skills between two types of preschools. Perceptual and Motor Skills. 2013;2(11):253-61.
37.Dorfberger S, Adi-Japha E, Karni A. Sex differencesin motor performance and motor learning in children and adolescents: An increasing male advantage in motor learning and consolidation phase gains. Behavioural Brain Research. 2009;56(198):165-71.
38.Vedul-Kjelsås V, Stensdotter A K, Sigmundsson H. Motor competence in 11-year-old boys and girls. Scandinavian Journal of Educational Research. 2013;57(26):561-70.
39.Malina R, Bouchard C. Growth, adolescents & phisical activity. Bahram A, Khalaji H, etc. Perisan editors. Tehran: Omid Danesh Pub; 2002. pp. 612-25. (In Persian).
40.Johansson E, Hagströmer M, Svensson V, Ek A, Forssén M, Nero H, et al. Objectively measured physical activity in two-year-old children–levels, patterns and correlates. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2015;12(1):3-10.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,709 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 512 |