تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,541,369 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,040 |
تاثیر توزیع تمرین ودشواری تکلیف شناختی بر تحکیم تکلیف کنترل قامت | ||
رفتار حرکتی | ||
دوره 13، شماره 44، تیر 1400، صفحه 125-148 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2021.9837.1936 | ||
نویسندگان | ||
راضیه ساجدی1؛ پروانه شمسی پور* 2؛ لیلا غزاله3 | ||
1گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا،تهران | ||
2استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. | ||
3استادیار، دکتری تخصصی بیومکانیک ورزشی، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر دشواری تکلیف شناختی و توزیع تمرین بر تحکیم تکلیف کنترل قامتی انجام شد. 28 کارمند از دانشگاه الزهرا تهران بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و در سه گروه با توزیع تمرینی متفاوت 2 دقیقه، 15دقیقه و 24 ساعت با سه سطح دشواری (آسان، متوسط، دشوار) به طور تصادفی گمارده شدند. هر گروه 3 بلوک 6 کوششی از تکلیف شناختی شمارش معکوس که زمان هر کوشش 35 ثانیه، فاصله میان کوشش ها 20 ثانیه و فاصله زمانی میان بلوک ها بسته به تقسیم بندی گروه 2 دقیقه، 15 دقیقه و 24 ساعت بود را اجرا کردند. برای ارزیابی موقعیت لحظه ای مرکز فشار پا (COP) از فورس پلیت مدل کیستلر استفاده شد. پردازش داده های COP و محاسبه متغیرهای آن با استفاده از نرم افزار متلب انجام شد. از پرسشنامه فعالیت بدنی (IPAQ) نیز برای بررسی میزان فعالیت بدنی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری نشان داد اثر اصلی سطح دشواری تکلیف و توزیع تمرین معنادار بود (05/0p<). اثر تعاملی سطح دشواری تکلیف و توزیع تمرین معنادار بود (05/0p<). نتایج آماری نشان داد گروه توزیع تمرین فاصله دار 15 دقیقه و 24 ساعت با سطح دشواری آسان در مولفه های COP بهترین عملکرد و گروه توزیع تمرین با فاصله 2 دقیقه ای با سطح دشواری بالا ضعیف ترین عملکرد را داشتند. با توجه به یافته-های پژوهش حاضر، به مربیان و آموزش دهندگان توصیه می شود اجرای تکالیف حرکتی را با فواصل تمرین آسایی در جهت ارتقاء یادگیری، همراه سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین آسایی؛ حافظه حرکتی؛ تکلیف شمارش معکوس | ||
مراجع | ||
Shams A, Aslankhani M, Abdoli B. The effect of manipulation of visual, sensory and atrial systems on postural control in boys aged 4-16 years old. J Shahrekord Univ Med Sci. 2014;16(3):22-32. (In Persian).
Wikstrom EA, Tillman MD, Smith AN, Borsa PA. A new forceplate technology measure of dynamic postural stability: the dynamic postural stability index. Journal of Athletic Training. 2005;40(4):305-9.
Peterka R. Sensorimotor integration in human postural control. J Neurophysiol. 2002;88(3):1097–118.
Stella Valle M, Casabona A, Cavallaro C, Castorina G, Cioni M. Learning upright standing on a multiaxial balance board. PLoS One. 2015;10(11):e0142423.
Winter DA, Patla AE, Prince F, Ishac M, Gielo-Perczak K. Stiffness control of balance in quiet standing. J Neurophysiology.1998;80:1211-21.
ChenC-L, LouS-Z,WuH-W, WuS-K, YeungK-T, SuF-C. Effects of the type and direction of support surface perturbation on postural responses. J Neuroeng Rehabil. 2014;11:50.
Peterson ML, Christou E, Rosengren KS. Children achieve adult-like sensory integration during stance at 12-years-old. J Gait & Posture. 2006;23(4):455-63.
Tjernstr¨om F, Fransson P, Magnusson M. Improved postural control through repetition and consolidation. Journal of Vestibular Research. 2005;15(1):31-9.
Shadhmehr R, Holcomb H. Neural correlates of motor memory consolidation. Science. 1997;277:821–5.
Pekny SE, Shadmehr R. Optimizing effort: increased efficiency of motor memory with time away from practice. J Neurophysiol. 2015;113(2):445–54.
Friedman J, Korman M. Offline optimization of the elative timing of movements in a sequence is blocked by retroactive behavioral interference. Front Hum Neurosci. 2016;10:623.
Magill R, Anderson D. Motor learning and control: concepts and applications. 10th ed. New York: McGraw-Hill; 2013
Hull CL. Principles of behavior: An introduction to behavior theory. New York, NY: Appleton-Century-Crofts. Creative Education. 1943; 7(15):20-9
Shamsipour Dehkordi P, Abdoli B, Ashayeri H, Namazi Zadeh M. The effect of different offline periods on enhancement-based consolidation process in implicit motor memory. J Shahrekord Univ Med Sci. 2014; 16 (3) :95-107.
Shea CH, Lai Q, Black C & Park JH. Spacing practice sessions across days benefits the learning of motor skills. Human Movement Science. 2000;19:737–60. DOI:10.1016/S0167-9457(00)00021-X
Simmons A. Distributed practice and procedural memory consolidation in musicians’ skill learning. Journal of Research in Music Education. 2011; 59(4):357 368.DOI:10.1177/0022429411424798
Olivier I, Cuisinier R, Vaugoyeau M. Age-related differences in cognitive and postural dual-task performance. Gait & Posture. 2010;32:494 -9.
Prado JM, Stoffregen TA, Duarte M. Postural sway during dual task in young and elderly adults. Gerontology. 2007;53(5):274-81.
Kahneman D. Attention and effort. New Jersey: Englewood Cliffs; 1973.
Woollacott MH, Shumway-Cook A. Attention and the control of posture and gait: a review of an emerging area of research. Gait & Posture. 2002;16(1):1-14.
Blanchard Y, Carey S, Coffey J, Cohen A, Harris T, Michlik S & Pellecchia GL. The influence of concurrent cognitive tasks on postural sway in children. Pediatric Physical Therapy. 2005;17(3):189–93.
Reilly DS, Woollacott MH, Donkelaar P, Saavedra S. The interaction between executive attention and postural control in dual-task conditions: children with cerebral palsy. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 2008;89(5):834-42.
Polskaia N, Lajoie Y. Reducing postural sway by concurrently performing challenging cognitive tasks. Olivier I, Cuisinier R, Vaugoyeau M. Age-related differences in cognitive and postural dual-task performance. Gait & Posture. 2016;46:117-83.
Schaefer S, Krampe RT, Lindenberger U, Baltes PB. Age differences between children and young adults in the dynamics of dual-task prioritization: body (balance) versus mind (memory). Developmental Psychology. 2008;44(3):747.
Casabona A, Stella Valle M, Cavallaro C, Castorina G, Cioni M. Selective improvements in balancing associated with offline periods of spaced training. Scientic Reports. 2018; 8(1):7836.
Sangari M, Vaez Mousavi SM, Shamsipour Dehkordi P, Namazizadeh M. The effect of gender and attentional focus on postural control in the elderly. Salmand: Iranian Journal of Ageing. 2018;13(3):384-95. (In Persian).
Arghami S, Ghoreishi A, Kamali K, Farhadi M. Investigating the consistency of mental fatigue measurements by Visual Analog Scale (VAS) and flicker fusion apparatus. Iran J Ergon. 2013;1(1):66-72
Huxhold O, Schmiedek F, Lindenberger U. Dual-tasking postural control: aging and the effects of cognitive demand in conjunction with focus of attention. Brain Research Bulletin. 2006;69:294–305.
Dualt MC, Yardley L, Frank JS. Does articulation contribute to modifications of postural control during dual-task paradigms? Cognitive Brain Research. 2003;16:434–40.
Wulf G, Chiviacowsky S, Drews R. External focus and autonomy support: two important factors in motor learning have additive benefits. Hum Mov Sci. 2015;40:176-84.
Chiviacowsky S, Wulf G, Ávila L. An external focus of attention enhances motor learning in children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research. 2013;57:627-34.
Wulf G, McNevin N, Shea CH. The automaticity of complex motor skill learning as a function of attentional focus. J Exp Psychol. 2001;54:1143-54.
McNevin N, Shea CH & Wulf G. Increasing the distance of an external focus of attention enhances learning. Psychologyical Research. 2003;67:22-9.
Boisgontier MP, Nougier V. Ageing of internal models: from a continuous to an intermittent proprioceptive control of movement. Age Dordr. 2013;35:1339–55.
Aghdaie M, Aslankhani M, Farokhi A, Abdoli B. The effect of instruction at different distances of external focus in comparison with internal and self-attention (conditions without instruction) on badminton long service learning. Journal of Motor Behavior and Exercise Psychology. 2010;4:299-314. (In Persian).
Hejazi Dinan P, Aslankhani M, Farokhi A, SHojaiee M. The effect of focus instructions on the kinematics and accuracy of dart throwing in beginners. Journal of Motor Behavior and Sports Psychology. 2011;9:45-66. (In Persian).
Yogev-Seligmann G, Rotem-Galili Y, Mirelman A, Dickstein R, Giladi N, Hausdorff JM. How does explicit prioritization alter walking during dual-task performance? Effects of age and sex on gait speed. Human Movement Science. 2010;90(2):177-86.
Huang C-Y, Chang G-C, Tsai Y-Y, Hwang S. An increase in postural load facilitates an anterior shift of processing resources to frontal executive function in a postural-suprapostural task. Frontiers in Human Neuroscience. 2016;10: .
Vuillerme N, Nougier V, Camicioli R. Veering in human locomotion: modulatory effect of attention. Neurosci Lett. 2002;331:175e178.
Aziz W. Distinct kinetics of synaptic structural plasticity, memory formation, and memory decay in massed and spaced learning. Proc Natl Acad Sci. 2014;111(1): E194–202.
Sajedi R, Shamsipour Dehkordi P, Ghazaleh L. The effect of listening task complexity and off line learning on postural control. Journal of Rehabilitation Medicine.2021; Article In Press : 1. (In Persian).
Al-Sharman A, Siengsukon CF. Sleep Enhances learning of a functional motor task in young adults. Phys Ter. 2013;93(12):1625–35.
Genzel L. Complex motor sequence skills profit from sleep. Neuro Psychobiology. 2012;66(4):237–43.
Censor N, Sagi D, Cohen LG. Common mechanisms of human perceptual and motor learning. Nat. Rev. Neurosci. 2012;13(9):658–64.
Karni A, Tanne D, Rubenstein BS, Askenasy JJ, Sagi D. Dependence on REM sleep of overnight improvement of a perceptual skill. 1994;57(13) : 679–82. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,476 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |