تأثیر آموزش مبتنی بر بازی بر عملکرد، تصمیمگیری و رفتار فراشناختی؛ رویکرد تمرین بازی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| دوره 13، شماره 44، تیر 1400، صفحه 17-42 اصل مقاله (1.05 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2020.8764.1878 | ||
| نویسندگان | ||
| سحر بیک1؛ جلال دهقانی زاده* 2 | ||
| 1گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ایران | ||
| 2عضو هیئت علمی/ دانشکده علوم ورزشی /دانشگاه ارومیه / ارومیه/ ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از مطالعه حاضر، شناسایی اهمیت رویکرد تمرین بازی در تصمیم گیری، رفتار فراشناختی و مهارت فوتسال بود. نمونه آماری شامل 30 دانش آموز دختر بود که به دو گروه تقسیم شدند (آموزش سنتی: 15 نفر و تمرین بازی: 15 نفر). نمونه ها سابقه آموزش فوتسال را نداشتند و بطور تصادفی انتخاب شدند. از آزمون مهارت فوتسال برای ارزیابی عملکرد، نرم افزار تصمیم گیری برا ارزیابی تصمیم گیری و از پرسشنامه رفتار فراشناختی برای بررسی رفتار فراشناخت استفاده شد. پروتکل های آموزشی بطور جداگانه برای هر گروه در طی یک دوره 12 هفته اجرا شد. نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین گروه تمرین سنتی و گروه تمرین بازی در مهارت های پاس، شوت و دریبل وجود دارد. تحلیل ها همچنین تفاوت معنی داری بین دو گروه در تصمیم گیری و رفتارفراشناختی را نشان داد. این اختلافات به نفع گروه تمرین بازی بود. با توجه به یافته ها، می توان نتیجه گرفت که استفاده از آموزش مبتنی بر بازی می تواند مهارت های حرکتی و کارکردهای شناختی فوتسال را بطورهمزمان بهبود بخشد. مطالعه حاضر نشان می دهد مربیان علاوه بر مهارت های حرکتی، می توانند با اجرای رویکرد بازی تاکتیکی، رفتارفراشناختی بازیکنان را در استراتژی آموزشی بهبود بخشیده، که به بازیکنان این امکان را می دهد تا در موقعیت بازی ، توانایی موفقیت در حل مسئله را داشته باشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرین بازی؛ تصمیم گیری؛ فراشناخت؛ فوتسال | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,574 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 809 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,919,008 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,377,432 |