تاثیر توانمندسازی بر خودکارآمدی و عملکرد شغلی دبیران تربیتبدنی | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 10، شماره 26، بهار 1401، صفحه 220-197 اصل مقاله (646.67 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2020.9011.1912 | ||
| نویسندگان | ||
| معصومه گل صنم لو1؛ مهرزاد حمیدی2؛ حسین رجبی نوش آبادی* 3؛ نصرالله سجادی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران | ||
| 2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 3استادیار مدیریت ورزشی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران | ||
| 4استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی تأثیر توانمندسازی بر خود کارآمدی و عملکرد شغلی دبیران تربیتبدنی بود. روش پژوهش کمی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه دبیران تربیتبدنی کشور به تعداد 27530 تشکیل دادند. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 380 نفر از دبیران تربیتبدنی به تفکیک 188 مرد و 192 زن به عنوان جامعه نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای یک مرحلهای بود. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامهها عبارت بودند از پرسشنامه توانمندسازی دبیران تربیتبدنی اقتباس شده از دو پرسشنامه توانمندسازی کارکنان رکنی لموکی (2013) و پرسشنامه بهبود عملکرد شغلی کارکنان آوام له (2013)، پرسشنامه خود کارآمدی با اقتباس از پرسشنامه خود کارآمدی معلمان بندورا (2006) و پرسشنامه عملکرد شغلی معلمان برگرفته از پرسشنامه عملکرد شغلی معلمان امین، شاه، ایاز و آتا (2013). تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS21 و نرمافزار LISREL8انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مقدار ضریب رگرسیونی استاندارد بین توانمندسازی و خودکار آمدی دبیران برابر 56/0 با ضریب معناداری 02/7 t= هست که نشانگر تأثیر معنادار و مستقیم توانمندسازی بر روی خود کارآمدی دبیران تربیتبدنی کشور بود. همینطور نتایج نشان داد که مقدار ضریب رگرسیونی استاندارد بین توانمندسازی و عملکرد شغلی دبیران برابر 53/0 با ضریب معناداری 87/8 t= بود که این یافته نیز نشان داد، توانمندسازی بر روی عملکرد شغلی دبیران تربیتبدنی کشور تأثیر معنادار و مستقیم داشته است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اگر بر توانمندیهای دبیران تربیتبدنی افزوده شود، این امر میتواند سبب بهبود خود کارآمدی و عملکرد شغلی دبیران تربیتبدنی شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رفتار سازمانی؛ سازمان های ورزشی؛ وزارت آموزش و پرورش؛ دوره های ضمن خدمت؛ ورزش دانش آموزی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,569 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,010 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 346 |
| تعداد مقالات | 4,205 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,278,530 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,535,568 |