مدل ساختاری بیانگیزگی دانشآموزان در فعالیتهای تربیتبدنی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 13، دوره 6، شماره 16، 1393، صفحه 181-200 اصل مقاله (267.63 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش، ارائهی مدلی از بیانگیزگی دانشآموزان در فعالیتهای تربیتبدنی بر اساس ساختار چهاربعدی بیانگیزگی بود. این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بوده و بهشکل میدانی انجام شدهاست. به این منظور، 381 دانشآموز مقطع متوسطهی شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشهای، چند مرحلهای بهعنوان نمونههای آماری انتخاب شدند و پرسشنامهی بیانگیزگی در تربیتبدنی (AI-PE) شن و همکاران با پایایی =0.81α را پاسخ دادند. دادهها با استفاده از مدل معادلهی ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که جذابنبودن و ارزشمندنبودن فعالیتهای تربیتبدنی با تلاش ناکافی دانشآموزان رابطهی مثبت و معنادار دارند (بهترتیب؛ r=0.560، P=0.002؛ r=0.662 ، P=0.001) و تلاش ناکافی با اعتقاد به کمبود توانایی رابطهی مثبت و معنادار دارد (r=0.668 ، P=0.000). ضرایب مسیر استانداردشده در مدل برازششده نشان داد که جذابنبودن و ارزشمندنبودن فعالیتهای تربیتبدنی بهترتیب به میزان 27/0 و 61/0 بر تلاش ناکافی دانشآموزان اثرگذار هستند. همچنین، تلاش ناکافی بهمیزان 89/0 بر اعتقاد به کمبود توانایی تأثیرگذار است. ممکن است دانشآموزان به دلایل مختلفی در فعالیتهای تربیتبدنی بیانگیزه شوند. پس، باید ماهیت چندبعدی بیانگیزگی در تربیتبدنی شناسایی و در طول تدریس و یادگیری مورد توجه قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بیانگیزگی؛ فعالیتهای تربیتبدنی؛ دانشآموزان متوسطه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,789 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,046 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 344 |
| تعداد مقالات | 4,184 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,152,481 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,453,252 |