اثر ژنوتیپهای متفاوت ACE و ACTN-3 بر رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان 4 الی 6 ساله | ||
| رفتار حرکتی | ||
| دوره 13، شماره 43، فروردین 1400، صفحه 63-84 اصل مقاله (646.32 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2019.6133.1696 | ||
| نویسندگان | ||
| شهرام نظرپوری1؛ عباس بهرام* 2 | ||
| 1گروه تربیت بدنی- دانشگاه لرستان، ایران | ||
| 2دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| چکیده شناسایی عوامل مؤثر بر رشد مهارتهای حرکتی بنیادی که بهعنوان زیرساز مهارتهای حرکتی پیشرفته درنظر گرفته میشوند؛ میتواند، اهمیت زیادی در شناسایی و هدایت استعدادهای برتر ورزشی داشته باشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر ژنوتیپهایACE وACTN-3 بر رشد مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کودکان مهدکودکی 4 الی 6 ساله از شهر الشتر بود که بهشکل تصادفی خوشهای تعداد 50 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل آزمون مهارتهای حرکتی درشت اولریخ- ویرایش دوم و استفاده از PCR جهت تعیین ژنوتیپهای ACE و ACTN-3 بود. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون t مستقل در سطح معناداری P<0.05، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کودکان برخوردار از آلل D ژن ACE، (ژنوتیپ DD یا ID)، نسبت به کودکان دارای ژنوتیپ II (P<0.05)، و کودکان برخوردار از آلل R ژن ACTN-3، (ژنوتیپ RR یا RX)، نسبت به کودکان دارای ژنوتیپ XX(P<0.000)، از رشد مهارتهای حرکتی جابجایی بهتری برخوردار میباشند. اما، هیچکدام از این تفاوتها در رشد مهارتهای حرکتی کنترل شیء (P>0.05)، مشاهده نشد. بنابراین، میتوان گفت که کودکان برخوردار از ژنوتیپهای DD یا ID ژن ACE و ژنوتیپهای RR یا RX ژن ACTN-3، از سطح رشدی بالاتری در اجرای مهارتهای حرکتی جابجایی برخوردارند و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب این افراد در آینده نیز قادر به اجرای مهارتهای ورزشی در سطوح بالای عملکردی خواهند بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: "ژنوتیپ"؛ "فنوتیپ"؛ "ژن ورزشی"؛ "رشد حرکتی"؛ "کودکان" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,432 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 569 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,154 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,828,231 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,317,896 |