مقایسهی چرخش ذهنی دانشجویان فعال و غیرفعال | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 7، دوره 6، شماره 16، 1393، صفحه 93-106 اصل مقاله (220.7 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| هدف از مطالعهی حاضر، بررسی تفاوت عملکرد چرخش ذهنی در دو گروه فعال و غیرفعال با در نظر گرفتن تفاوت جنسیتی بود. پژوهش حاضر از نوع علی –مقایسهای و نمونهها بهصورت هدفمند از بین دانشجویان رشتهی تربیت بدنی و دیگر رشتههای علوم انسانی انتخاب شدند. نمونه شامل 80 نفر، 40 نفردانشجوی تربیتبدنی و 40 نفر دانشجوی علوم انسانی بود که در هر گروه 20 نفر پسر و 20 نفر دختر قرار گرفتهبودند. برای سنجش عملکرد چرخش ذهنی از آزمون چرخش ذهنی پترز استفاده شد. از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف برای بررسی طبیعیبودن دادهها و از آزمون تحلیل واریانس دوراهه برای مقایسهی میانگینها استفاده شد. یافتهها نشان داد عملکرد چرخش ذهنی دانشجویان گروه تربیتبدنی در مقایسه با دانشجویان علومانسانی تفاوت معناداری دارد (P<0.01). همچنین عملکرد چرخش ذهنی در پسران نسبت به دختران تفاوت معناداری را نشانداد (P<0.01). بهطور کلی نتایج نشاندهندهی برتری دانشجویان فعال و پسران در توانایی چرخش ذهنی بود. از آنجا که فعالیت جسمانی، چرخش ذهنی را افزایش میدهد، میتوان فرض کرد که فعالیت جسمانی، سایر حوزههای شناختی را نیز افزایش میدهد و این مورد، ارزش اجرا شدن در فرایند آموزش و پرورش را دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| چرخش ذهنی؛ تفاوت جنسیت؛ دانشجویان فعال و غیرفعال | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,923 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,691 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,034,684 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,418,464 |