شناسایی الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص عوامل موثر بر افزایش سطح سواد رسانه ای معلمان تربیت بدنی در آموزش مجازی ناشی از همه گیری کرونا | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| دوره 9، شماره 25، زمستان 1400، صفحه 65-88 اصل مقاله (890.41 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2021.11393.2163 | ||
| نویسندگان | ||
| جواد غلامیان* 1؛ احمد نظری ترشیزی2؛ سمیه سمیعی3؛ رامتین بهشتی3 | ||
| 1استادیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف تحقیق حاضر شناسایی الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص عوامل مؤثر بر افزایش سطح سواد رسانه ای معلمان تربیت بدنی در آموزش مجازی و در زمان شیوع همه گیری کووید 19 بود. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از نوع آمیخته و با چارچوب پارادایم تفسیریـاثباتگرایی بود. در اولین مرحله، از منابع کتابخانهای، نوشتاری، مقالات و مصاحبه با 21 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی، معلمان تربیت بدنی، کارشناسان، معاونان و مدیران آموزش و پرورش شهرستان مشهد جهت مشخص نمودن عبارات کیو استفاده شد. بعد از این مرحله نوبت به شناسایی ذهنیتها با روش کمی و به کمک تکنیک تحلیل عاملی کیو رسید. در پژوهش حاضر تعداد مشارکت کنندگان 26 نفر بود که عبارات کیو را مرتب نمودند. یافته ها پنج الگوی ذهنی مهارت گرایان، امکانات گرایان، آموزش گرایان، تخصص گرایان و عوامل فردی را شناسایی کرد که در افزایش سطح سواد رسانه ای معلمان تربیت بدنی مؤثر هستند. به طور کلی در الگوهای ذهنی شناسایی شده می توان یک اولویتبندی یا پیوستار قائل شد. ابتدا برای توسعه سواد رسانه ای باید الگوی ذهنی آموزشگرایان مد نظر قرار گیرد، در ادامه باید به الگوی ذهنی مهارتگرایان اشاره کرد و سعی کرد مهارت هایی که منجر به بهترین استفاده از امکانات موجود میشود را تقویت کرد. به همین دلیل این الگوی ذهنی را نیز میتوان به الگوی ذهنی امکاناتگرایان اولویت داد و هر دو الگوی ذهنی تخصصگرایان و عوامل فردی را در یک سطح قرار داد، زیرا تخصص زمانی اتفاق خواهد افتاد که عوامل قبلی رعایت شده باشند. در یک نتیجهگیری کلی باید بیان کرد که معلمان را بایستی به استفاده از روش های نوین تدریس تربیت بدنی در راستای افزایش سواد رسانه ای سوق داد | ||
| کلیدواژهها | ||
| الگوهای ذهنی خبرگان؛ معلمان تربیت بدنی؛ سواد رسانه ای؛ آموزش مجازی؛ کووید 19 | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,143 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 667 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,208 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,287,622 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,540,342 |