تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 302 |
تعداد مقالات | 3,811 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,201,694 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,655,194 |
مدل سازی کیفی استعدادیابی ورزش بسکتبال بر اساس منطق تحلیل محتوای پنهان | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
دوره 9، شماره 25، بهمن 1400، صفحه 137-166 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2021.10559.2101 | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمود علی زاده1؛ محمد حامی* 2؛ وحید شجاعی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
2گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
3گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مدل سازی کیفی استعدادیابی ورزش بسکتبال بر منطق تحلیل محتوای پنهان اجرا شده است. روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد است. برای جمع آوری دادهها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه اساتید و متخصصین حوزه مدیریت ورزشی و استعدادیابی و همچنین مدیران اجرایی حوزه استعدادیابی در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون بسکتبال ایران تشکیل داد. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از فرایند کدگذاری اولیه، محوری و گزینشی با استفاده از نرمافزار MAXQDA18 استفاده گردید. نتایج نشان داد در تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک کدگذاری باز، 452 مفهوم اولیه تعیین شد که با دستهبندی این مفاهیم، 19 مفهوم در خصوص تعریف از توسعه استعداد در بسکتبال ایران، عوامل علّی (5 مقوله)، شرایط زمینه ای (5 مقوله)، شرایط مداخلهگر (5 مقوله) در تحقق نظام استعدادیابی در بسکتبال ایران وجود دارد. همچنین، 8 راهبرد (راهبردهای انگیزشی، فنی، حقوقی، مدیریتی، استراتژیک، تجهیزاتی، ساختاری و آموزشی) شناسایی و 3پیامد (پیامدهای سازمانی، اجتماعی و آرمانی) را در پی خواهد داشت. بر اساس مدل پارادایمی ارتقای نظام استعدادیابی در بسکتبال ایران و با توجه ویژه به مقولات و شاخصهای بیان شده، میتوان به توسعه رشته بسکتبال کشور یاری نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی: برنامه راهبردی؛ استعدادیابی؛ بسکتبال؛ مدلسازی | ||
مراجع | ||
1.Abbott, A., & Collins, D. (2004). Eliminating the dichotomy between theory and practice in talent identification and development: considering the role of psychology. Journal of sports sciences, 22(5): 395-408. 2.Bagheri, K., Akbari Yazdi, H., Elahi, A. (2019). Development of a strategic model for talent identification in Iranian weightlifting. Research in Sports Management and Motor Behavior, 8(100): 1. (Persian) 3.Baker, J., & Wattie, N. (2018). Innate talent in sport: Separating myth from reality. Current Issues in Sport Science, 3(6): 1-9. 4.Balyi, I., Way, R., & Higgs, C. (2013). Long-term athlete development. Champaign, IL: Human Kinetics. 5.Bonal, J., Jiménez, S. L., & Lorenzo, A. (2020). The Talent Development Pathway for Elite Basketball Players in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(14): 1-21. 6.Côté, J., & Vierimaa, M. (2014). The developmental model of sport participation: 15 years after its first conceptualization. Science & Sports, 29, S63–S69. 7.Davoodi, S., Yaghoobi, N. (2018). A Framework for Talent Spotting and Succession Planning in Higher Education System. Journal of Research in Human Resources Management, 10(1): 161-186. (Persian) 8.Dohme, L. C., Backhouse, S., Piggott, D., & Morgan, G. (2017). Categorising and defining popular psychological terms used within the youth athlete talent development literature: a systematic review. International Review of Sport and Exercise Psychology, 10(1): 134-163. 9.Doostdari, S., Ashraf Ganjoui, F., Soheily, B. (2015). A Survey of Football Talent Identification Problems. Journal of Sport Management, 7(4): 621-635. (Persian) 10.Ebrahim, K., Hallaji, M. (2015). Theoretical foundations and process of sports talent identification. fifth edition, Tehran: Bamdad Ketab. (Persian) 11.Gagné, F. (2004). Transforming gifts into talents: The DMGT as a developmental theory. High Ability Studies, 15(2): 119-147. 12.García-Fernández, J., Gálvez-Ruiz, P., Angosto-Sánchez, S., & Grimaldi-Puyana, M. (2020). Government and commercial alliance in sport. Managing Sport Across Borders, 147-166. 13.Gledhill, A., Harwood, C., Forsdyke, D. (2017). Psychosocial factors associated with talent development in football: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 31: 93–112. 14.Gulbin, J. Weissensteiner, J., Oldenziel, K., & Gagné, F. (2013). Patterns of performance development in elite athletes. European Journal of Sport Science, 13: 605–614. 15.Güllich, A. (2014). Selection, de-selection and progression in German football talent promotion. European Journal of Sport Science, 14: 530–537. 16.Johnston, K., Wattie, N., Schorer, J., & Baker, J. (2018). Talent identification in sport: A systematic review. Sports Medicine, 48: 97–109. 17.Malekzadeh, R., Hadavi, S.F., Sedaghati, S. (2016). A comparative study of futsal talent identification in Iran and several selected countries. The first national conference on sports science developments in the field of health, prevention and championship. Imam Khomeini International University, Qazvin. (Persian) 18.Masanovic, B., & Vukasevic, V. (2020). Differences in anthropometric characteristics between junior handball and volleyball players. Journal of Anthropology of Sport and Physical Education, 4(1): 9-14. 19.McCosker, C., Renshaw, I., Russell, S., Polman, R., & Davids, K. (2019). The role of elite coaches’ expertise in identifying key constraints on long jump performance: how practice task designs can enhance athlete self-regulation in competition. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 13)2(: 283-299. 20.Nazari, R., tabesh, S. (2019). The Challenge of Iran’s Sport development with Non-Systematic Talent idification approach and elite Approach. Sport Management and Development, 8(1): 1-14. (Persian) 21.Noori, M., Sadeghi, H. (2018). A Review of Sport Talent Identification Studies. Journal of Sport Management, 10(2): 387-400. (Persian) 22.Prieto-Ayuso, A., Pastor-Vicedo, J.C., González-Víllora, S., Fernández-Río, J. (2020). Are Physical Education Lessons Suitable for Sport Talent Identification? A Systematic Review of the Literature. International journal of environmental research and public health, 17(6):1-12. 23.Rees, T., Hardy, L., Güllich, A., Abernethy, B., Côté, J., Woodman, T., ... & Warr, C. (2016). The great British medalist’s project: a review of current knowledge on the development of the world’s best sporting talent. Sports Medicine, 46(8): 1041-1058. 24.Ribeiro, J., Davids, K., Silva, P., Coutinho, P., Barreira, D., & Garganta, J. (2021). Talent Development in Sport Requires Athlete Enrichment: Contemporary Insights from a Nonlinear Pedagogy and the Athletic Skills Model. Sports Medicine, 51: 1115–1122. 25.Seyed Yadegar, Y. (2019). Survey on the Physiological and Anthropometric Indices of Talent Identification in Teenager Players of Ardabil City Basketball. Master Thesis in Physical Education and Sports Science, Sports Physiology, Mohaghegh Ardabili University. (Persian) 26.Simonton, D. K. (2001). Talent development as a multidimensional, multiplicative, and dynamic process. Current Directions in Psychological Science, 10: 39–43. 27.Shahmansouri, E., Ballanejad, I. (2018). Identifing and ranking the barriers of Track and Field development in Markazi Province and offering strategy based on network analysis process (NAP). Applied Research in Sport Management, 6(4): 39-46. (Persian) 28.Stollman, S., Meirink, J., Westenberg, M., & van Driel, J. (2021). Teachers’ Interactive Cognitions of Differentiated Instruction: An Exploration in Regular and Talent Development Lessons. Journal for the Education of the Gifted, 44(2): 201-222. 29.Tahmasbpour Shafiee, Mostafa (2020). Providing a sports talent identification model for children and adolescents based on basic psycho-physical, cognitive, coping and psychological skills. PhD Thesis in Sports Management, North University, Faculty of Physical Education. (Persian) 30.Taylor, R. D., Carson, H. J., & Collins, D. (2020). Seeing Double? A Practice-Based Investigation into Twins Experiences of Sporting Talent Development. International Sport Coaching Journal, 1(aop), 1-12. 31.Till, K., & Baker, J. (2020). Challenges and [possible] solutions to optimizing talent identification and development in sport. Frontiers in psychology, 11, 1-14. 32.Thornberg, R., & Charmaz, K. (2014). Grounded theory and theoretical coding. The SAGE handbook of qualitative data analysis, 5, 153-69. 33.Zhao, K., Hohmann, A., Chang, Y., Zhang, B., Pion, J., & Gao, B. (2019). Physiological, anthropometric, and motor characteristics of elite Chinese youth athletes from six different sports. Frontiers in physiology, 10: 1-12. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,731 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 670 |