حمیدپور, هاله, فردوسی, محمد حسن, ندری, امیر, اسمعیلی, محسن. (1401). طراحی مدل کیفی عوامل موثر بر توسعه شرکتهای دانشبنیان ورزشی. , 14(73), 53-76. doi: 10.22089/smrj.2021.10408.3388
هاله حمیدپور; محمد حسن فردوسی; امیر ندری; محسن اسمعیلی. "طراحی مدل کیفی عوامل موثر بر توسعه شرکتهای دانشبنیان ورزشی". , 14, 73, 1401, 53-76. doi: 10.22089/smrj.2021.10408.3388
حمیدپور, هاله, فردوسی, محمد حسن, ندری, امیر, اسمعیلی, محسن. (1401). 'طراحی مدل کیفی عوامل موثر بر توسعه شرکتهای دانشبنیان ورزشی', , 14(73), pp. 53-76. doi: 10.22089/smrj.2021.10408.3388
حمیدپور, هاله, فردوسی, محمد حسن, ندری, امیر, اسمعیلی, محسن. طراحی مدل کیفی عوامل موثر بر توسعه شرکتهای دانشبنیان ورزشی. , 1401; 14(73): 53-76. doi: 10.22089/smrj.2021.10408.3388
طراحی مدل کیفی عوامل موثر بر توسعه شرکتهای دانشبنیان ورزشی
1دانشجوی دکتری ، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد شوشتر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شوشتر ، ایران
2استادیار، گروه مدیریت ورزشی ، دانشگاه پیام نور، ایران
3استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد ایذه ، دانشگاه آزاداسلامی،ایذه، ایران
4استادیار، گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی وعلوم ورزشی ، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل کیفی عوامل موثر بر توسعه شرکتهای دانشبنیان ورزشی بود. روش پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد میباشد. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی، مدیران شرکتهای دانشبنیان، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد ورزشی و غیر ورزشی بود. روش نمونهگیری در ابتدا هدفمند و در ادامه به صورت گلوله برفی بود. 14 مصاحبة اکتشافی عمیق و نیمهساختاریافته اجرا شد و تا مرحلة اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین(1998) صورت گرفت. با استفاده از تکنیک کدگذاری باز، 205 مفهوم اولیه تعئین شد. با دستهبندی این مفاهیم، 86 مقوله فرعی شکل گرفت. در مرحله کدگذاری محوری، 28 مقوله نهایی در قالب مدل پارادایمی دادهبنیاد یکپارچه شد. در قالب مدل پارادایمی، شرایط علّی(نیروی کار آموزشدیده، فرصت کارآفرینانه ورزشی، ویژگیهای فردی، منابع مالی، ارتباطات محیطی)، عوامل زمینهای(فرهنگ عمومی، نظام اداری کشور، شرایط اقتصادی، سیاسی، دانشگاهها)، عوامل مداخلهگر(ماهیت صنعت ورزش، نابسامانی ورزش کشور، وضعیت بازار هدف، فضای کسبوکار، توانمندی تولیدی و فنی)، راهبردها(جهانیسازی، واگذاری باشگاهها به بخش خصوصی، اصلاح قوانین، توانمندسازی پارکهای علم و فناوری، ارتقای توانمندی بازاریابی و برندسازی)، پیامدها(توسعه پایدار، توسعه صنعت ورزش کشور، رشد اقتصادی) شناسایی شدند. پیشنهاد میشود از طریق آشناسازی و هدایت فارغالتحصیلان تربیتبدنی و مربیان ورزشی به مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری و جلب حمایت دولت، موجبات توسعه شرکتهای دانشبینان ورزشی فراهم گردد، تا از این رهگذر با توسعه صنعت ورزش رشد اقتصادی کشور نیز ارتقاء یابد.