تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,195 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,743,346 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,716,041 |
تأثیر خودگفتاری آموزشی، انگیزشی و انتخابی بر انگیزه درونی و دقت آزمون حس وضعیت مفصل آرنج | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مهر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2021.11185.2221 | ||
نویسندگان | ||
نسترن نادری راد؛ بهروز عبدلی* ؛ علیرضا فارسی؛ حمیدالله حسنلویی | ||
گروه علوم رفتاری، شناختی و فناوری ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسۀ اثربخشی خودگفتاری آموزشی، انگیزشی و انتخابی بر انگیزه درونی و دقت آزمون حس وضعیت مفصل آرنج انجام گردید. پژوهش به صورت یک طرح درونگروهی کانتِربالانس شده به روش نیمه تجربی و با هدف کاربردی اجرا گردید. پانزده دانشجوی دختر دانشگاه شهید بهشتی به صورت در دسترس به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. شرکتکنندگان در یک طرح اندازهگیری مکرر با چهار مرحله کنترل، خودگفتاری آموزشی، انگیزشی و انتخابی مشارکت داشتند که در هر مرحله 40 کوشش آزمون حس وضعیت مفصل را به منظور بازسازی فعال زاویۀ 90º مفصل آرنج از طریق دستگاه دینامومتر ایزوکنتیک بایودکس انجام دادند. پس از اتمام هر مرحله، شرکتکنندگان پرسشنامه انگیزش درونی و فرم بررسی دستکاری را تکمیل نمودند. هرچند نتایج افزایش انگیزه درونی در مرحله خودگفتاری انتخابی را نسبت به مراحل دیگر نشان داد اما کاهش خطای مطلق در آزمون حس وضعیت مفصل آرنج در مراحل خودگفتاری آموزشی، انگیزشی و انتخابی به طور مشابه مشاهده شد. این یافتهها از خودگفتاری آموزشی و انگیزشی به عنوان راهبردیهایی کارآمد در بهبود عملکرد حس وضعیت مفصل حمایت میکنند که با مدل ارتباط خودگفتاری-عملکرد، مدل ویژۀ ورزش خودگفتاری و مدل مکانیسم خودگفتاری که اثربخشی انواع خودگفتاری بر عملکرد را تأیید میکنند، همسو هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه درونی؛ حس وضعیت مفصل؛ خودگفتاری آموزشی؛ خودگفتاری انگیزشی؛ خودگفتاری انتخابی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 392 |